České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Proč odmítat vyšetření?

STROJVEDOUCÍ.
Prestižní profese na drahách.
Foto: ARCHIV ČD

Když na dráze selže strojvedoucí nebo výpravčí, jde často o lidské životy. Tomuto riziku lze účinně předcházet, třeba pravidelnými psychologickými vyšetřeními. Ta by pro ně měla být povinná.

oravany, Paskov, Praha-Vršovice. Místa posledních závažných nehod. U podobných se obvykle prokáže, že jejich příčinou je tzv. selhání lidského faktoru. V současné době jsme svědky tohoto fenoménu zejména u strojvedoucích. Tedy u profese, které si nesmírně vážím – uvědomuji si, že je mimořádně náročná a mnohdy nedoceněná.

Náročné psychologické rozhodnutí

Řadu let se s kolegyněmi podílím na povinném posuzování psychického potenciálu uchazečů o práci na ČD, v dceřiných společnostech, ale i v SŽDC a v dalších firmách.

Psychologické vyšetření je složité a komplikované, a to nejen pro klienta, ale i pro psychologa, který musí po rozhovoru provést hlubokou analýzu všech testů a přijmout jednoznačný závěr. Někdy i verdikt, který v nejhorším případě může člověku uzavřít cestu k vysněnému povolání. Nikdo z nás takové rozhodnutí nedělá rád ani snadno a vše zvažuje či konzultuje s kolegy.

Odpovědnost strojvůdců

Protože pracovní zátěž zejména strojvůdců je velmi vysoká, stejně jako je mimořádná jejich odpovědnost za lidské životy a mnohamilionové materiální hodnoty, tím spíše musí být jejich psychologické vyšetření důkladnější a pečlivější. Je známo, že člověk se časem mění. Tyto změny však umí psychologové přesně posoudit a popsat. Dokáží posoudit změny psychiky v čase, dále pozornost, postřeh, ale i možné změny v osobnosti člověka.

Vyšetření znamená i bezpečí

Když na dráze selže strojvedoucí nebo výpravčí, jde nejen o mnohdy milionové škody, ale především o lidské životy. Lze tomu zcela zabránit? Těžko, riziko selhání lidského faktoru nedokážeme nikdy absolutně odstranit. V našich silách však je rapidně jej snížit a víme-li jak, měli bychom tomu předcházet. Je to vlastně naše povinnost.

Mluvím o periodickém psychologickém vyšetření strojvedoucích a výpravčích, které zatím není, ale mělo by být povinné. Mnozí jej, bohužel, stále považují za zbytečné, za pohrdání jejich prací. Právě toto periodické psychologické posouzení však může být pro ně určitým bezpečím, jistotou, že „jsem v pořádku“. Stejně, a zcela samozřejmě, se všichni zaměstnanci (tedy i strojvedoucí a výpravčí) podrobují lékařskému periodickému vyšetření a nevidí v tom žádné velké ohrožení.

Vyšetření běžné na západě i na Slovensku

Drážní hasiči již mnoho let chodí všichni včetně velitele každých pět let nejen na zdravotní prohlídky, ale i na psychologická vyšetření. A nepřijde jim to ponižující, naopak. Mnohdy dokáže psycholog odhalit počínající duševní onemocnění a doporučit další specializované lékařské vyšetření; včasnou terapií pak lékař může zabránit neštěstí.

Takovéto periodické vyšetření by mělo být, i podle řady expertů i z Evropské unie, běžné také u všech strojvedoucích a výpravčích. Vždyť je zcela běžné na západ od nás, ale třeba i v sousedním Slovensku. Jde o nejexponovanější a nejnáročnější profese, u kterých jakékoliv selhání může mít fatální následky.

V sázce jsou životy

Rozhodnutí, že by měli být všichni výpravčí a strojvedoucí každých pět let vyšetřeni, je velmi závažné a záleží jen na managementu a generálním ředitelství ČD a Carga. Samozřejmě že jde v neposlední řadě také o peníze, které takové vyšetření stojí. Ale apeluji na zdravý lidský rozum. Jde o životy. Životy i těch strojvedoucích, kteří se mohou stát obětí selhání lidského faktoru, a také životy a bolest cestujících. A životy se penězi zaplatit nedají.

Jiří Popelka
Autor je psycholog v Dopravním vzdělávacím institutu