České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Tak vypadá nový vůz první třídy

Moderní image, která navíc vůz odliší od ostatních přepravních kategorií. To byl záměr při inovaci interiérů vozů první třídy. Nyní se představil výsledek.

onkrétně minulý týden ve čtvrtek v prostorách pražského odstaveného nádraží jih. Zde totiž proběhla prezentace pilotní rekonstrukce vozu první třídy řady A. Autorem návrhu je grafické studio Najbrt, které na něm spolupracovalo s bytovými architekty.


Vlastní renovace se zhostila společnost Janoza CZ, která již zajišťovala například přečalounění sedadel ve vozech řad Bmz (první série) a vozů Bmee.

Modernizace interiéru

Původní interiér vozu se během rekonstrukce kompletně vyměnil, obnovou též prošla elektroinstalace, povrchy stěn, polstrování sedaček nebo těsnění oken. Novou tvář získaly také toalety.

Nové vagony jsou vyvedeny převážně v béžové barvě ve spojení s modrými prvky. „Nové části interiéru byly vyrobeny v barevné kombinaci nově schváleného grafického schématu prezentace Českých drah,“ říká Tomáš Tarant z odboru 29, který má v naší firmě na starosti její jednotnou grafickou prezentaci. Nejviditelnější změnou prošly sedáky v jednotlivých oddílech vozu, u kterých byly opraveny hlavové a loketní opěrky a také sedací pérování. Novinkou jsou i nové, mnohem světlejší potahy.

Zachovány zůstaly detaily jako držáky zavazadel, kličky topení, stolečky nebo lampičky, dostaly však nový lesk. „Vagon má nějakou historii, takže by nebylo dobré ji lámat a dělat z vozu pendolino,“ uvedl Josef Nový, jednatel firmy Janoza CZ, která interiéry rekonstruovala.

Budou prototyp následovat další?

Interiérově omlazený prototyp vozu A RIC z chebského depa se nyní podrobí zkušebnímu povozu na svých vozebních ramenech.

Zhruba po měsíčním provozu bude pilotní projekt vyhodnocen.

Posuzována bude předevšímvhodnost použitých materiálů s ohledem na jejich odolnost vůči znečištění a opotřebení. Jedním z hlavních požadavků byla efektivita a pohodlí pro cestující. Pokud se rekonstrukce interiéru osvědčí, mělo by prototyp následovat do konce pololetí dalších deset vozů. S cílem jasného odlišení jednotlivých přepravních kategorií a zvýraznění nové podnikové image.

DAVID NAJDEKR


V NOVÉM.
Modernizovaná jednička upoutá světlými odstíny.
Foto: MICHAL MÁLEK