České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Program ČéDés zlákal další studenty

Během března a dubna probíhala výběrová řízení do Stipendijního programu ČéDés na devíti partnerských školách. Přihlásilo se celkem 140 zájemců.

dyž začalo první jarní slunce pálit, otevřely se brány ČéDésu v Děčíně. Školáci si krásného dne užili jen v pauze před odpoledním vyučováním.


Výběrová komise zasedla v posledním patře. Na pohovor a testy dorazilo 15. a 16. dubna 49 zájemců o studium většinou v doprovodu rodičů. Ti byli žákům velkou oporou. Celý den je totiž pro školáky dost náročný. Musí složit psychologické testy, potom je čekají ústní pohovory před odbornou komisí. Tu tvoří zástupci školy, personálního odboru Českých drah, zástupce oddělení personálních servisů a další odborníci z oboru. V Děčíně byl jedním z hostů napříkad i personální náměstek generálního ředitele ČD Milan Ruttner, který je zakladatelem stipendijního programu.

CO JE ČÉDES:

Programem ČéDés České dráhy podporují studium na dopravních školách a rozvoj odborných dovedností žáků, kteří mají zájem uplatnit se v profesi zaměřené na železniční dopravu. Žák, který podepíše smlouvu o stipendiu, získá během studia finanční výhody. Po absolvování stipendijního programu se zaváže nastoupit do Českých drah a působit zde alespoň 5 let. Firma mu tak zajistí pracovní místo, které odpovídá jeho kvalifikaci.
Motivace ke studiu

Většina žáků, kteří se do programu přihlásí, nepochází z „nádražáckých“ rodin. Ti, kteří v nich naopak vyrostli, jsou na to hrdí. Podobně jako Michal Hora. Zeptali jsme se ho, co pro něj bylo hlavní motivací, aby se do programu přihlásil? „Chci navázat na tradici v naší rodině, oba moji rodiče jsou zaměstnaní u Českých drah.“

Michal má vlaky rád, poměrně často jimi cestuje, ale v drážní problematice se zatím moc neorientuje. Ale i ostatní žáci, kteří tak bohaté železničářské zázemí nemají, považují práci pro České dráhy za velkou příležitost. Shodli se jednoznačně na tom, že ohromnou výhodou stipendijního programu Čédés je zajištěná stabilní a zajímavá práce hned po ukončení studia.

Zajímala nás orientace a informovanost kandidátů o aktuálním stavu železnice a Českých drah. Studentů, kteří by jednou mohli na ČD pracovat, jsme se kromě jiného zeptali, kolik zaměstnanců v současnosti máme. Odhady se pohybovaly od 3 500 k 20 000 lidí. Skutečnému číslu se tedy příliš nepřiblížily, i když podobně by možná odpověděl leckterý náš kolega.

Podmínky přijetí

Členové komise chtěli více než orientaci v oboru znát motivaci žáků pro studium na dané škole, co je na škole zaujalo, proč se přihlásili do Stipendijního programu ČéDés a jaké mají profesní ambice. I přes přátelskou atmosféru bylo cítit nervozitu. Ani po úspěšném dni totiž nemají žáci zcela vyhráno. Čeká je ještě jedna náročná zkouška, zdravotní. Pro povolání strojvedoucího i výpravčího musí splňovat náročná zdravotní kriteria. „V letošním ročníku se přihlásilo 140 zájemců a ke zdravotním zkouškám jsme poslali 90 z nich. Teď budeme s napětím čekat, kolik jich projde,“ říká Blanka Havelková z personálního odboru ČD.

MARKÉTA KRAUSOVÁ


ZKOUŠENÍ.
Studenti absolvovali psychologické testy a ústní pohovor s učiteli a zástupci Českých drah.
Foto: MICHAL MÁLEK