České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nádraží pro nový film Nebel

Ve stanici Malá Morávka, na konečné trati 312, se natáčel film Alois Nebel. Zahrál si v něm i motorák, který jezdil kolem roku 1989.

ladík s kytarou na zádech kráčí se svou dívkou po peronu až před nádražní restauraci. Chvíli před ní postojí, pak oba vstoupí.

Scéna se několikrát opakuje. Režisér se zdá být konečně spokojen. Kameramani mění pozice, připravuje se další scéna. „Ne aby vás napadlo tady fotit, to máme zakázáno i my,“ varuje jeden z asistentů a přikládá megafon k ústům: „Tichoooo! Zvuk! Klapka!“

Během natáčení se malé nádraží přejmenovalo z Malé Morávky na Bílý Potok. Ani nádražní restaurace neexistuje, je to kulisa. Ty ostatně tvoří i prodloužení peronu o třetinu, včetně věrného pokračování zastřešení, okapů, podpěrného sloupu i dlažby.

Ale vypadá to, jako by tu vše stálo odjakživa. Natáčí se i v interiéru dopravní kanceláře. Na peronu nechybí informační tabule s příjezdy vlaků z Jeseníku a odjezdy do Zlatých Hor. Ze zdi pod ní trčí vodovodní kohoutek s označením Pitná voda – všechno kulisy. Dokonalá iluze.

Točí se film Alois Nebel, jehož předlohou je úspěšná komiksová trilogie (Bílý Potok, Hlavní nádraží a Zlaté Hory) Jaroslava Rudiše a výtvarníka Jaromíra 99.

Hlavní postavou je Alois Nebel, výpravčí v Bílém Potoce. Ve filmu ho hraje umělecký šéf pražského Dejvického divadla Miroslav Krobot. Režisérem je animátor Tomáš Luňák.

„Film bude totiž animovaný, černobílý. Natočené scény jsou jen předlohou pro animaci. Proto se také nesmí fotit herci. Film by se mohl objevit v kinech koncem roku 2010,“ vysvětluje vedoucí produkce Marta Dudáková.

Dva dny se v Morávce natáčely scény s motorovým vozem M 262.0180 a přípojným vozem řady Bix 372, který je v majetku Klubu železničních cestovatelů.

„S klubem mám dobré zkušenosti. Vycházejí nám maximálně vstříc, není to naše první společné natáčení,“ pochvaluje si spolupráci Marta Dudáková.

„Vozy z konce osmdesátých let měly být v takzvané polomáčené podobě, tedy červeno-bílé. V tomto historickém nátěru je má právě Klub železničních cestovatelů. Protože jsme sami dopravci a specializujeme se na nostalgické vlaky, zvláštní vlaky a výletní vlaky, nebyl problém se dohodnout s řízením provozu RCP ČD Ostrava i ostravské Správy dopravní cesty SŽDC,“ doplňuje Bohumil Augusta, jednatel společnosti KŽC Doprava.

IVAN SKULINA