Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
České dráhy představily transformační program VIZE 2012. Během něj chtějí uspořit minimálně čtyři miliardy korun.
Program začal platit okamžitě – vždyť úsporná opatření realizovaná už v letošním roce povedou k úsporám vyšším než 500 milionů korun.
NAŠE OPATŘENÍ
|
„Realizace našeho transformačního programu je cestou ven z dlouhodobé nedofinancovanosti osobní dopravy ČD. Ta od roku 2003 dosahuje výše téměř 20 miliard korun. Je to výsledek nesystémových řešení, která nezajistila zaplacení, většinou kraji objednané dopravy v závazku veřejné služby,“ říká Petr Žaluda, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Připravili jsme zásadní transformační program, jehož cílem je udělat tlustou čáru za předchozími obdobími nesystémových kroků a získat další nejméně čtyři miliardy, ať už na straně úspor či dodatečných příjmů. Už letos by celkový finanční efekt měl být vyšší než 500 milionů,“ dodal Žaluda.
Čtyři až šest miliard
Program VIZE 2012 si klade za cíl zvýšení spokojenosti zákazníků a současně růst hodnoty firmy. Jeho základem je sedmnáct prioritních projektů, které jdou napříč firmou a dělí se do následujících oblastí: Orientace na zákazníka, Vztahy s objednateli, Rozvoj komerčních aktivit, Zlepšení provozní efektivnosti a Moderní organizace a lidské zdroje.
Každá z těchto oblastí má jasně určené cíle, kterými má přispět k naplnění celkových úspor. Jejich nejnižší hranice je stanovena čtyři, počítá se však až se šesti miliardami korun.
Budou i nové vlaky
Některá opatření začal management Českých drah realizovat už během loňského roku a pokračuje v nich letos. Mezi nimi je třeba zlepšení interního finančního řízení, do kterého patří i přechod na mezinárodní účetní standardy nebo úsporná opatření na straně režijních nákladů. To souvisí se zeštíhlením organizační struktury generálního ředitelství, které proběhlo v loňském roce, nebo s připravovaným snížením platů vrcholového vedení, jehož očekávaný benefit by měl činit jedenáct milionů korun.
A protože VIZE 2012 kombinuje úspory s transformací, budou v nejbližším období vyhlášena dvě výběrová řízení. První na sto vozů pro dálkovou dopravu, druhé má vybrat osm nízkopodlažních motorových jednotek pro vozbu dálkových vlaků na neelektrifikovaných hlavních tratích.