Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Všestranný podnikatel Alois Samohrd začínal v Roudnici. Pak projektoval místní tratě zejména na Moravě.
Alois Samohrd se narodil v roce 1865. Po studiích složil na české technice v Praze zkoušku civilního geometra a úředně autorizovaného stavebního inženýra, roku 1903 promovaného na doktora technických věd na České technice v Brně. V roce 1892 si otevřel projekční a technickou kancelář v Roudnici nad Labem a realizoval v jejím okolí řadu staveb a regulačních vodohospodářských zařízení.
Jeho stavební a projekční činnost na Roudnicku zůstává stále v paměti nejen stavebních odborníků, ale i lidí.
Později Alois Samohrd přesídlil do Brna, kde rozvinul všestrannou stavební činnost a především vybudoval řadu místních tratí, jako například Brno–Líšeň, Újezd–Luhačovice, Nezamyslice–Morkovice, Vsetín–Velké Karlovice a řadu dalších. Po vypuknutí první světové války založil v Kninu a ve Splitu v Dalmácii stavební podnikatelství Dalmaspoj.
Kromě průmyslové a stavební činnosti byl Alois Samohrd známý svou významnou společenskou činností. Stal se předsedou družstva Národního divadla v Brně, prezidentem brněnské inženýrské komory a členem mnoha různých veřejných korporací.
Zemřel náhle v 52 letech v Brně 9. října 1917. Jeho jméno bohužel ustoupilo i v odborné veřejnosti do generačního stínu. Alois Samohrd se tak nechtěně zařadil do galerie protagonistů technického pokroku přelomu 19. a 20. století, dnes již spolehlivě zapomenutých. Jeho lokálky přesto zůstávají živé.
| |
1. | TRAŤ, KDE SE UŽ NEJEZDÍ. |
Na lokálce Nezamyslice–Morkovice byl provoz zastaven, přesto se dá ještě vidět. Nějaký čas ho nahradila autobusová doprava. | |
2. | KONEČNÁ: LUHAČOVICE. |
Jedna z nejhezčích nádražních budov, zdobená vkusnými lidovými ornamenty, stojí za zhlédnutí. Lázně Luhačovice. | |
3. | VELKÉ KARLOVICE. |
Zajeďte si tam lokálkou ze Vsetína, která vede krásnou hornatou krajinou severovýchodní Moravy.
|