České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     






Kyvadlový vlak spojuje terminály ECT

V letošním roce, konkrétně 9. dubna, zahájil provoz kontejnerový vlak mezi terminály ECT Maasvlakte a Moerdijk v největším holandském městě Rotterdamu. Kontejnery zatím jezdí se třemi obraty každý den. Operátorem, který provoz tohoto vlaku zajišťuje, je společnost TCT Venlo. Tato firma má k terminálům blízko – je stoprocentní dceřinou společností jejich provozovatele ECT. Firma TCT Venlo svěřila trakci společnosti Veolia Cargo Nederland.

Bologna a Norimberk mají přímé spojení

Centra nákladní dopravy v Bologni a v Norimberku mají od šestého dubna přímé kombi spojení, organizované italským kombi operátorem Italcontainer. Třikrát týdně mezi nimi bude v obou směrech jezdit kontejnerový vlak, který trasu absolvuje za patnáct hodin. Odjezdy z Norimberka jsou vždy v pondělí, ve středu a v pátek. Přes Norimberk mají vlaky napojení na Duisburg, Brémy a Hamburk; Bologna je kromě jiného napojena na přístavy Ravenna a Livorno.

Kontejnerovým Zubrem do Minsku

Estonská dráha (AS Eesti Raudtee) a Lotyšský státní drážní podnik Latvijas dzelzcels připravují společně s běloruskými železnicemi nový ucelený kontejnerový vlak na trase Talin–Riga–Minsk. Vlakem, který dostane název Zubr, se má přepravovat zboží z přístavů Lotyšska a Litvy do běloruského hlavního města Minsku. Lepší drážní napojení přístavů obou zemí ve směru na Bělorusko má zvýšit jejich konkurenční schopnost vůči sousedním námořním přístavům.

MÁV Cargo získalo nové lokomotivy

Společnost Rail Cargo Austria dala svému dceřinému podniku MÁV Cargo k dispozici 19 lokomotiv. Rakouský podnik tak naplňuje svůj závazek z kupní smlouvy, podle které má do MÁV Cargo v příštích pěti letech investovat 33 milionů eur (asi 900 milionů korun). V případě lokomotiv se jedná o stroje ze stavu trakce ÖBB: deset lokomotiv řady 1116, dvě řady 2016 a sedm z 2070. S ohledem na chybějící odbornou přípravu však strojvůdci MÁV zatím s lokomotivami nemohou jezdit.

Německá DB loni zvýšila zisk

Loňský rok byl pro německou DB rokem úspěšným. Řekl to před svou rezignací předseda představenstva Hartmut Mehdorn v polovině března v kulturním centru zámku Kapfenburg. Koncern docílil obratu pětatřicet miliard eur (asi 980 miliard korun) a zisku 2,7 miliard eur (asi 76 miliard korun). Ze zisku bude DB splácet dluhy. V roce 2007 dosáhla zisku ve výši 2,9 miliard eur a obratu 31,1 miliard eur. V tom se však odrážely zvláštní vlivy jako prodej Scandlines a Aurelisu.

Polská ITL získala bezpečnostní kredit

Společnost ITL Polska se může pochlubit, že disponuje evropským bezpečnostním certifikátem. Prezident polského drážního úřadu UTK Wieslaw Jarosiewicz předal první dokument tohoto druhu (proto má evidenční číslo 0001 – část A a B pro železniční dopravu) v Polsku šéfovi ITL Polska Macieji Wysockému. Jde o dceřiný podnik drážní společnosti ITL, sídlící v německých Drážďanech. V Polsku vlastní licenci k železniční dopravě od roku 2007.

Rakušané se zaměří na kontejnery

Dozorčí rada rakouské nákladní dráhy Rail Cargo Austria (RCA) dala počátkem dubna zelenou k ustavení joint venture s DB Schenker. Společná firma s názvem RailSelect, která patří z poloviny každému z nich, bude zaměřena na dopravu kontejnerů ze severomořských přístavů do Rakouska. K tomu dá mateřská společnost RCA Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) k dispozici třináct lokomotiv Taurus řady 1116, od DB Schenker půjde o dalších třináct lokomotiv řady 182.

Bulharsko bude mít nádraží s Řeckem

Ministři dopravy Bulharska a Řecka, Petar Mutavčiev a Evripides Styliandis, podepsali 12. března v řeckém městě Komotini dohodu o přeshraniční železniční dopravě. Otevřela se tak cesta ke stavbě dvou společných nádraží na bulharském a řeckém území. Na hraničním přechodu Kulata–Promahon má být nádraží na bulharské straně, na přechodu Svilengrad–Dikea na straně řecké. Plánovaná zařízení mají usnadnit dopravu osob a zboží mezi oběma zeměmi a zkrátit jízdní doby.

Prověřuje se trať z Košic do Vídně

Širokorozchodná trať Košice–Bratislava–Vídeň by měla podle studie, zhotovené na popud slovenské vlády, přijít na čtyři miliardy eur a mohla by se postavit v letech 2010 až 2017. Podle deníku SME má o projektu zanedlouho rozhodnout slovenská vláda. Projektová společnost, založená na konci loňského roku, má během dvou příštích let ověřit možnosti realizace projektu. Ve společnosti jsou čtvrtinovým podílem zastoupeni Rakousko, Slovensko, Ukrajina a Rusko.

Nový švédský vagon pro výrobce kuchyní

Švédská nákladní dráha Green Cargo zkouší během jara nový nákladní vagon. Ten umožňuje nakládku a vykládku výměnných nástaveb v kombinované dopravě železnice–silnice bez nasazení mobilní překládkové techniky nebo jeřábových mostů. Vagon je vybaven nastavitelným otočným zařízením, jež umožňuje nakládku nástaveb ze strany. Tažné vozidlo se přibližuje couváním a řidič může sám přesun provést. Vagon má být nasazen pro výrobce kuchyní Ballingslöv.

(kl, red)