České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Když vykolejí vlak...

V Olomouci došlo k vážné železniční nehodě. Strach však není na místě, vše byla jen simulace. Místo raněných jste tak mohli potkat jenom figuranty.

rátce po deváté ráno obdržela tísňová linka 112 urgentní hovor. „Haló, slyšíme se? Stalo se tu něco hrozného, velká rána,“ ozval se hlas. „Asi se tu srazily vlaky, přijeďte prosím rychle! Nejsem místní, nevím, kde přesně jsem, jel jsem na kole, je to někde u nákladového nádraží v Olomouci,“ pokračovalo hlášení. Nejednalo se však o skutečnou nehodu, nýbrž o taktické cvičení složek Integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje, které se tentokrát uskutečnilo 29. dubna.



Záchranáři se činí.
Simulovaná nehoda působila na první pohled věrohodně. Všichni, od hasičů, policistů až po figuranty, zvládli své role bezchybně.
Foto: autor
Sirény houkaly doopravdy

Jako figuranti vystupovali studenti Hasičské školy z Frýdku Místku a Střední zdravotnické školy. Ještě před samotným vypuknutím akce byli řádně označeni a namaskováni. Potom se rozmístili do připravené soupravy na koleji 209, která se skládala ze tří vozů řady 020, elektrické lokomotivy řady 110 a tří vozů řady Bt. „Aby se situace přiblížila realitě co nejvíce, byly dveře soupravy zablokovány, což se v praxi běžně stává. Uvnitř byly vytvořeny svařené překážky ze sedadel a vnitřního vybavení vlaku,“ přibližuje akci důstojník od hasičů.

Během nahlašování mimořádné události záměrně nedošlo k označení přesného místa, aby bylo nutné pomocí nejmodernější technologie zaměřit mobilní přístroj volajícího. Několik málo chvil po oznámení nehody se nad olomouckým přednádražím vznášel vrtulník záchranné služby, aby upřesnil místo nehody pro pozemní jednotky. Pilot rovněž obhlížel rozsah škod a v neposlední řadě i vhodné místo k přistání. To už se však městem rozléhaly sirény záchranářských vozů. Z pozemních jednotek dorazil na místo mimořádné události jako první hasičský záchranný sbor, který neprodleně začal s vyprošťováním zraněných osob. Třídění raněných probíhalo podle metody START, Snadné Třídění A Rychlá Terapie.

Přítomným přebíhal mráz po zádech

Všechny standardní přístupové cesty do vozidel přitom byly nepoužitelné, a tak přišla na řadu vyprošťovací technika v podobě hydraulických nůžek a řezaček. Reálnost celé situace podtrhovalo řinčení skla, skřípění plechů při vyprošťování, křik raněných a neustálé houkání sirén sanitek, které průběžně odvážely již vyproštěné raněné. Nejednomu z přihlížejících tak přeběhl mráz po zádech. Někteří figuranti simulovali šok, vyproštění ranění hledali své příbuzné a známé. Taktické cvičení bylo unikátní i tím, že vůbec poprvé do něj bylo zapojeno největší zdravotnické zařízení v kraji, Fakultní nemocnice Olomouc, kde byl rozvinut a prověřován traumatologický plán.

Cvičení přihlížel i hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík: „Rád bych také poděkoval Českých drahám za pomoc při organizaci cvičení a poskytnutí vhodného prostoru a vozidel,“ uvedl. „Podobná cvičení se plánují i v budoucnu, nejbližší bude na podzim s tématem povodeň,“ doplnil.

Dění samozřejmě asistovali policisté. „Při těchto akcích je role policie poněkud skryta, nicméně je nemálo důležitá. Například zabezpečení rychlého průjezdu vozidel záchranného systému, střežení prostoru místa mimořádné události, ohledání samotného místa včetně pátrání po osobách. V neposlední řadě je na policii i zjištění příčin nehody,“ uvedl zástupce Policie ČR na akci, pan Šebestík.

A jaká byla celková bilance? Ze 110 osob byly tři usmrceny, deset těžce raněno, dvacet osob zraněno středně těžce a šedesát lehce. Buďme proto rádi, že šlo jen o cvičení.

DAVID NAJDEKR