České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Ukázaly se výhody vlaku

Mohlo by se zdát, že jízda rychlíkem z Prahy do Příbrami, Březnice nebo Písku není z nejrychlejších. Nedávná výluka však ukázala, že autobus tady vlaky sotva nahradí.

ýluka traťového úseku Zdice – Lochovice trvala nepřetržitě od 9.20 hodin 6. dubna do večerních hodin 22. dubna. Důvodem pro její vyhlášení byla těžká střední oprava koleje, strojní čištění a opravy přejezdů na uvedené části protivínské trati. Náhradní autobusová doprava ve zmíněném úseku probíhala v režii smíchovské pobočky berounské firmy Probo trans.


Lochovice nebo Příbram?
Tady cestující přestupovali na místní a dálkové náhradní autobusové spoje.
Foto: autor


Po silnici ve dvou trasách

Některé autobusové spoje jezdily až na berounské nádraží. Ze Zdic směr Lochovice musely odjíždět asi o šest minut dříve. Nahradit rychlíky číslo 1241 až 1258 pomocí autobusů kličkujících po silnicích a přitom dodržet návaznosti na okolní spoje se ukázalo jako nemožné. Připraveny byly proto hned dvě autobusové trasy. Místní spoje byly vypravovány od berounského nádraží o 30 minut dříve, než byl pravidelný odjezd rychlíků se zastávkou na náměstí ve Zdicích a naopak – s příjezdem do Berouna o půl hodiny později. Pro cestující ze zastávek mezi Příbramí a Českými Budějovicemi, ale i z Lochovic a Jinců, jezdily dálkové autobusové spoje mezi Smíchovem a Příbramí. Tato zkratka umožnila cestujícím odjíždějícím náhradní soupravou (jednotky 451 či 471) z Prahy hl. n. s přestupem na Smíchově s bohatou časovou rezervou stihnout odjezd rychlíků z Příbrami.

„Žádné zvláštní události během směny při kontrole jízdních dokladů v autobusech náhradní autobusové dopravy mezi Prahou - Smíchovem a Příbramí nenastaly,“ sdělila Zlata Koucká, vlaková revizorka KCOD Praha. Vezla zatím nejvíce 12 lidí v jednom autobusu. I když právě v podvečer velikonočního pondělí byl zájem o autobusy větší.

Simuloval nehodu, aby se dostal do Dobříše

Cestující si na výluku relativně brzy zvykli a dokonce se jí někteří pokusili i zneužít. Svědčí o tom příhoda, kterou vyprávěl jeden z řidičů Pavel Sommer. Během jedné jízdy autobusu kousek před Dobříší za ním přišel cestující s tím, že je mu hrozně špatně, jestli by mu zastavil. Řidič tak na vhodném místě učinil a muž vyrazil ven. Za chvilku však byl zpátky a říkal, že je mu dobře, ať ho tam nechají. „Když jsem mu vysvětlil, že zavolám záchranku, tak se začal bránit a nakonec jel s námi do cíle,“ směje se Pavel Sommer. Trik dostat se rychle do Dobříše vynalézavému muži prostě nevyšel.

Výluky v poslední době nabývají obřích rozměrů. Ty s nutnou autobusovou dopravou vykazují oproti stejnému období roku 2008 nárůst o 360 procent. „V běžném týdnu máme výluky na sedmi tratích s dopadem i na 100 spojů,“ říká ředitel KCOD Alois Kašpar. „Ty největší nepřetržité výluky nás ještě čekají, například výluky Mladá Boleslav - Bakov n. J. - Turnov od 25. 5. do 8. 6. a již od 18. 5. Praha Masarykovo n. – Praha Dejvice a pak Praha Masarykovo n. - provizorní zastávka Gymnazijní od 15. 6. do 31. 7.,“ dodává Alois Kašpar.

MARTIN NAVRÁTIL