Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Začátkem roku 2008 byly zahájeny stavební práce na stavbě „Optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní (mimo)– Cheb (mimo)“, která je součástí III. železničního koridoru Mosty u Jablunkova (státní hranice se Slovenskem)–Cheb (státní hranice se SRN).
Investorem je Správa železniční dopravní cesty, Stavební správa Plzeň, zhotovitelem je sdružení Planá SSV, které tvoří firmy Stavby silnic a železnic, a. s., SKANSKA DS, a. s., a VIAMONT DSP, a. s. Stavba je hrazena ze Státního fondu dopravní infrastruktury a je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava na léta 2007–2013, která se bude podílet na nákladech stavby cca 70 procenty.
Převážná většina prací probíhala v loňském roce v úseku Lipová u Chebu–Cheb od plzeňského zhlaví žst. Lipová u Chebu přes samotnou železniční stanici Lipová u Chebu až do konce rekonstruovaného úseku, který je u vjezdových návěstidel žst. Cheb, kde navazuje na další připravovanou stavbu Cheb–státní hranice, resp. vlastní žst. Cheb.
V žst Lipová u Chebu se vysunutím výhybky č. 1 na plzeňském zhlaví o cca 800 m do rovného úseku trati a vyrovnáním stávajícího složeného oblouku dosáhlo zvýšení maximální rychlosti ve stanici z 80 km/h na 110 km/h. Délka stanice se tak prodloužila na více než 2 km. U mezistaničního dvojkolejného úseku dlouhého 7081 m nedošlo k výrazným směrovým posunům, přesto se maximální rychlost v tomto úseku zvýšila ze 100 na 120 km/h a pro vozidla s naklápěcími skříněmi až na 140 km/h.
Byla provedena kompletní obnova železničního spodku a svršku a zrekonstruováno bylo deset propustků a pět železničních mostů, včetně mostu přes Jesenickou přehradu s rozpětím 36 metrů. Kompletní rekonstrukcí prošlo trakční vedení, zařízení silnoproudé elektrotechniky, zabezpečovací a sdělovací zařízení. Stanice a zastávky byly vybaveny moderním osvětlením a informačním systémem včetně rozhlasu. Železniční zastávky Všeboř a Stebnice byly vybaveny novými mimoúrovňovými nástupišti s novými přístupovými komunikacemi a osazeny přístřešky pro cestující.
Žst. Lipová u Chebu byla vybavena novým ostrovním a vnějším nástupištěm. Přístup podchodem k ostrovnímu nástupišti byl zrekonstruován jako bezbariérový se zastřešenými přístupy. Bezbariérový vstup do podchodu na ostrovní nástupiště bude z technologických důvodů dokončen až letos. V Lipové u Chebu byly osazeny ohřevy výhybek, zahájena rekonstrukce výpravní budovy, která bude pokračovat i v roce 2009, a postavena budova spínací stanice trakčního vedení, v níž se bude letos montovat technologie. Dále byly zrekonstruovány silniční přejezdy v obci Všeboř a Lipová a přechod pro pěší v Chebu. Postaveno bylo osm protihlukových stěn o celkové rozvinuté délce 4554 m, které budou sloužit jako protihluková ochrana oblastí pro trvalé bydlení a rekreaci v okolí Jesenické přehrady.
Součástí stavby je i poněkud odlehlá trakční transformovna Jindřichov. Ta se sice nachází poblíž trati Cheb–Karlovy Vary, ale právě přes trakční vedení této trati a žst. Cheb napájí trať Plzeň–Cheb. Rekonstrukce transformovny byla zahájena vybudováním provizorního napáječe, který umožní provést veškeré práce při zachování provozu této transformovny. V loňském roce proběhla demolice venkovní rozvodny 27 kV, na jejímž místě letos vyroste technologická budova s novou vnitřní rozvodnou. Dále probíhají práce na rekonstrukci stání trakčních transformátorů.
V roce 2009 se bude pokračovat v úseku Planá u Mariánských Lázní (mimo)–Lázně Kynžvart (mimo), jehož součástí je i železniční stanice Mariánské Lázně. Vzhledem k tomu, že zde se už jedná o jednokolejnou trať a zároveň je nutno práce koordinovat se současně probíhající sousední stavbou „Optimalizace trati Stříbro–Planá u Mariánských Lázní“, budou nepřetržité výluky zahájeny až v srpnu. V roce 2008 probíhaly v tomto úseku přípravné práce, především výstavba základů trakčního vedení, které budou probíhat i začátkem letošního roku.