České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



VÝSTŘEDNÍ PASAŽÉR.
Gary Fisher budil svým oblečením pozornost.
Foto: MARTIN NAVRÁTIL


Kdo je Gary Fisher

Legenda cyklistického sportu začínala závodit na silničních kolech ve dvanácti letech. V šedesátých letech ho ovlivnilo hnutí hippies, v roce 1968 byl Gary Fisher dokonce vyloučen ze závodu pro příliš dlouhé vlasy.
Když mu bylo 28 let, řekli mu, že je na závodění už příliš starý. Tak začal závodit naplno až dnes.
Už počátkem sedmdesátých let začal s kamarády „bastlit“ – předělávat stará kola (clunkery) tak, aby se na nich snáze zdolávaly horské terény. Roku 1979 prodal své první horské kolo. Jeho varianty zdokonaluje a zlepšení vymýšlí dodnes.
Má čtyři děti: jedno roční, druhé čtyřleté a dvě jsou již dospělé

Auta jsou zlozvykem Ameriky

Gary Fisher bývá právem označován za vynálezce horského kola. Tento osmapadesátiletý Kaliforňan s velmi výstřední image navštívil znovu Česko. A samozřejmě jel vlakem.

opulární cyklista Gary Fisher se tentokrát vydal 30. dubna Pendolinem SC 503 z Prahy do Olomouce. Měl totiž namířeno do Lipníka nad Bečvou, kde se následujícího dne konal jubilejní 10. ročník největšího moravského závodu horských kol Author Šela Marathonu. V době jeho cesty do Evropy právě propukala mexická chřipka, takže do poslední chvíle nebylo jasné, zda vzácná návštěva opravdu dorazí. Ale vše dobře dopadlo.

Muž s výstředním outfitem

Těsně přes odjezdem vlakem z Prahy jsme ho stihli požádat o rozhovor. Dokonce se nám ho podařilo zachytit fotoaparátem. Jeho výstřední oblečení budilo zaslouženou pozornost jak na nástupišti, tak v oddíle. Gary Fisher byl prostě originální a nepřehlédnutelný.

V českém vlaku jel už potřetí nebo počtvrté, tak jsme byli zvědaví, jak hodnotí jejich úroveň. „Víte, už když jsem tady jel vlakem poprvé, tak jsem byl mile překvapen. Myslím si dokonce, že dnešní české vlaky jako Pendolino jsou sofistikovanější než ty, které jezdí v USA,” říká. „A sofistikovanější se mi zdá i zařízení infrastruktury nebo zabezpečení.”

Američané z auta nevylezou

Ani srovnání životního stylu tady a v USA nevyznívá pro Ameriku právě lichotivě. Na otázku, jak by mohla ekonomická krize změnit chování lidí například v používání automobilů, odpovídá takto: „Auta jsou jakýmsi zlozvykem Ameriky a zdá se mi, že dílem stojí i za vznikem současné krize. Američané z auta nevylezou, neumějí skoro chodit pěšky, natož aby nasedli na kolo. Jsou často hodně obézní, líní, prostě ta auta je změnila,” říká kriticky. „Sednout do auta a řídit je pro ně tak snadné a stereotypní, jako si třeba zapálit cigaretu. Tady se mi líbí, že lidé jezdí na kolech do práce, hodně se na nich rekreují.” Díky ekonomické krizi by však přece jen mohlo dojít k nějaké nápravě. Američané znovu přemýšlejí, jestli cestování auty neomezit. „Věřím novému prezidentovi Obamovi v tom, že zemi z krize vyvede,” říká kdysi aktivní účastník kalifornské hippies scény a obdivovatel kultovní kapely Greateful Dead.

Máme dobré cyklostezky

Jako u aktivního cyklisty jsme nemohli vynechat problematiku sportu. A jak Gary Fisher hodnotí úroveň dnešní cyklistiky a horských kol v Česku? „Kola, nejen horská, jsou tu na standardní úrovni, jako v kterékoli jiné vyspělé zemi. Najít lze všechny prestižní značky,” říká. Samozřejmě včetně té, která nese jeho jméno. Podle Fishera máme v Česku také vysokou úroveň cyklostezek.

A na závěr ještě poznámka k závodům v Lipníku. Gary Fisher se těšil, že tady ve své kategorii „muži – masters“ vyhraje.

Nakonec však skončil až na 99. místě. Na poslední chvíli totiž čelil zdravotním potížím s očima. Ale hned dodejme, že v této kategorii soutěžilo asi 600 závodníků. Výsledek to tedy byl celkem slušný. A trasa závodu byla pro něj hodně symbolická: osmapadesátiletý sportovec ujel osmapadesát kilometrů.

MARTIN NAVRÁTIL, LUCIE NOVOTNÁ