Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Železniční mosty Malá a Velká Hrabovka dosloužily. Ukončení další etapy výstavby Nového spojení jim však umožní začít nový život.
Most čeká na přesun do Kutné Hory
Tento most, který na začátku 90. let minulého století nahradil legendární „most s nohou“, sloužil železniční dopravě do prosince 2005. Tehdy byl v souvislosti s postupující výstavbou Nového spojení ukončen provoz na jednokolejné spojce mezi pražským Hlavním a Masarykovým nádražím. Most byl využíván i nadále, ale po demontáži železničního svršku byla na nosnou konstrukci osazena provizorní silniční mostovka. Více než tři roky tak sloužil pouze pro účely stavby Nového spojení.
V minulých dnech jeho původní poslání definitivně skončilo. V první etapě byla pomocí dvou kolových jeřábů vyjmuta vlastní ocelová nosná konstrukce, která byla následně uložena v zařízení staveniště v prostoru bývalého depa Masarykova nádraží. Zde bude rozmontována na devět menších přepravitelných dílců a postupně převezena do místa dočasného uložení. Již při někdejší výrobě mostní konstrukce se počítalo s jejím pozdějším vyjmutím a dalším využitím na jiném místě. Proto není svařovaná, ale sešroubovaná z menších dílců, aby bylo její rozebrání a přesun co nejsnadnější. V rámci samostatné investiční akce bude konstrukce opět sestavena a vložena do jiné železniční tratě u Kutné Hory.
Ve druhé etapě budou zdemolovány opěry mostu: opěra směrem k Hlavnímu nádraží pouze částečně s následnou úpravou, opěra směrem k Masarykovu nádraží zcela. Na jejím místě vznikne nový chodník.
Místo vlaků pojedou cyklisti
V rámci stavby Nového spojení probíhá v současné době také oprava bývalého železničního mostu „Velká Hrabovka“. Více než stoletý most, překračující vysoko Husitskou ulici, sloužil železnici na trati z Prahy hlavního nádraží do Turnova až do konce srpna 2008, kdy byl provoz z této trati převeden na nově vybudované tratě Nového spojení pod vrchem Vítkovem. Jeho další využití bude opravdu přínosem, protože po dokončení všech jeho úprav bude součástí budované cyklostezky jdoucí právě v trase bývalé železniční tratě z Hlavního nádraží na Krejcárek.
Po demontáži železničního svršku byly odstraněny nepotřebné chodníkové konzoly a rošt. Provedly se také drobné opravy původní příhradové nosné konstrukce, která byla poškozená a potřebovala nový nátěr. Na původní nosnou konstrukci bude osazena nová celoplošná ocelová mostovka o šířce čtyři metry. Sloužit bude zejména pěším a cyklistům, ale konstruována je i na přejezd sanitních vozidel a lehkých strojů pro údržbu. Současně probíhá úprava původních závěrných zdí a říms, do kterých bude osazeno nové zábradlí městského typu a instalace odvodnění nové mostovky.
DEMONTÁŽ.
Ocelová konstrukce „Malé Hrabovky“ opouští křižovatku ulic Husitská a Trocnovská v Praze.
Foto: RADKO FRIML