Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Železniční muzeum v Lužné u Rakovníka letos poprvé otevřelo své brány. A že bylo co obdivovat.
Největší sbírka lokomotiv v Česku
Moderátor Václav Žmolík, známý z pořadu Svět na kolejích, přivítal například náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku Michala Nebeského. Vedle jiného mu poděkoval, že už tak napjatý rozpočet ČD počítá i s muzejními aktivitami a renovací vozidel. Robin Povšík, náměstek hejtmana Středočeského kraje, ocenil, že ČD se i přes dlouhodobě komplikovanou situaci – nezávisle na tom, jaká je vláda u moci – věnují aktivitám souvisejícím s historií drážní dopravy. „Ten, kdo zná a ctí svou historii, tak má velkou šanci být úspěšný v budoucnosti,“ řekl konkrétně Robin Povšík. Popřál také, aby nastávající sezona byla úspěšná a prohlásil, že Středočeský kraj zcela jistě železniční dopravu podporuje. „My jako kraj se budeme na úspěchu ČD jistě podílet,“ dodal náměstek.
O historii muzea pohovořil vrchní přednosta nově vzniklého Depa historických vozidel Jindřich Rachota, který podle slov moderátora dohlíží na to, aby všechny mašinky byly „hezky naleštěné a nablýskané a samozřejmě připravené na novou sezonu“.
Návštěvníci jezdili parovozem
„Muzeum slaví desáté výročí od vstupu do ČD,“ řekl Jindřich Rachota. „Dnem 1. července 1999 muzeum přešlo pod tehdejší Provozní jednotku depa v Lounech, ovšem během let došlo k řadě změn. Stalo se největším železničním muzeem v Česku.“ Díky řadě úprav se z donedávna ušmudlaného depa stalo skutečné muzeum. Základ sbírek tvoří historická vozidla ČD a vozidla Národního technického muzea. Exponáty dodal také Klub historie kolejové dopravy. V Lužné najdete největší sbírku lokomotiv a vagonů u nás.
Slavnostní zahájení proběhlo podle připraveného scénáře. Pánové Robin Povšík, Jindřich Rachota a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek přestřihli pásku a hosté se mohli věnovat svezení Komarkovým parovozem, prohlídce exponátů či diskuzi a občerstvení. Pochvalně o luženské expozici se vyjadřovali vlastně všichni, kterých jsem se v pátek ptal.
Dali dohromady exponáty evropského významu
Například Ladislav Tovara, přednosta PJ Kolín, připomněl, že je tu daleko větší pořádek než dříve, lokomotivy a další exponáty urovnané, prostě je vidět, že nové vedení „se do toho dalo“. Pavel Pavlousek, bývalý generální ředitel Výzkumného ústavu kolejových vozidel a poradce, se přiznal: „Na Lužné obdivuji, jednak že to vůbec někdo dal dohromady, a dále, že se podařilo shromáždit některé exponáty, které mají celoevropský význam. To je hlavně Komarek, jehož renovace a uvedení do provozu je mimořádný počin.“
Brány železničního muzea nedaleko Rakovníka se pak o víkendu otevřely pro veřejnost.
Prezidentský salónek ve Stochově lákal
„V sobotu vezla parní vlak z Prahy do Lužné u Rakovníka „Šlechtična“, na zpáteční cestě do Prahy ji vystřídala „Všudybylka“. V neděli to bylo přesně naopak,“ vysvětlil František Kaplan z Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka. Odjezd vlaku z Prahy Masarykova nádraží byl po oba dny v 8.10 a do Lužné u Rakovníka dojel zhruba za dvě hodiny. Vlak zastavoval po cestě v Dejvicích, Hostivici, Kladně, Stochově, Novém Strašecí a Řevničově. Zpět do Prahy se pak vracel pět minut po půl třetí. Komu nestačila jízda do Lužné u Rakovníka, mohl v sobotu pokračovat se „Šlechtičnou“ až do Žatce. „Vlak odjížděl v půl dvanácté, zpět ze Žatce pak ve 13.20,“ upřesnil František Kaplan. Tento vlak jel ale jen v sobotu. Naopak po oba dny se mohli milovníci železniční historie svézt jiným parním vlakem do Stochova, kde byl otevřený salonek prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Vlak táhla lokomotiva 434.1100, zapůjčená od Národního technického muzea.
Vedle celé řady parních vlaků a tradičního předvádění parních krasavic na točně a v okolí hlavně ti nejmenší ocenili promítání filmů v kinematovlaku. Na své si ale přišli všichni, kteří do Lužné dorazili.
RÁJ LOKOMOTIV.
Muzeum v Lužné nabízí svým návštěvníkům rozsáhlou expozici historických lokomotiv a vagónů.
Foto: AUTOR