Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Argumenty proti pokutě
|
Pokuta původně činila 270 milionů korun. Antimonopolní úřad v loňském rozhodnutí uvedl, že „ČD od 1. ledna 2003 do 30. listopadu 2007 uplatňovala bez objektivně ospravedlnitelných důvodů vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy.“ Po provedení rozkladu, který si ČD vyžádaly, ale ÚOHS snížil výši pokuty o 16 milionů korun. I s takovýmto výsledkem ale vedení ČD nesouhlasí. Podle slov Petra Žaludy se problém týká nikoli ČD, ale její dceřiné společnosti ČD Cargo. „Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila,“ popsal další postup Petr Žaluda.
Rozhodnutí podle vyjádření Petra Žaludy není správné a vykazuje závažné nedostatky. Vedení ČD bude žádat o odložení splatnosti rozhodnutí a v zákonné lhůtě podá správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně, kde bude žádat o zrušení celé pokuty. Stojí si za argumenty, které předložilo po prvoinstančním rozhodnutí již loni v létě.
„Není možné vytrhnout z celého dopravního trhu pouze železnici a tvrdit, že ČD mají monopol. V odvětví nákladní dopravy má ČD Cargo významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty,“ uvedl tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala. Případné zaplacení pokuty by samozřejmě závažně ovlivnilo hospodaření ČD.