České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Odmítám útoky bulváru

Deník Blesk vede v poslední době proti Českým drahám zavádějící kampaň. Tomu se musím jako generální ředitel ČD bránit.

...MYSTIFIKACE.
Deník Blesk své čtenáře zmátl ilustrační fotografií zcela jiného vozu.
ZDROJ BLESK
pakované útoky médií na management Českých drah ze strany některých médií pokračují, přestože se snažíme vysvětlovat naše kroky horem i dolem a čím více nepravd a polopravd objasníme, tím více, zdá se, to motivuje některé zájmové skupiny ke konstruování dalších a dalších údajných hříchů, kterých jsme se měli dopustit.

Vybavení služebního vozu jsem neobjednával

Poslední takzvaná aféra bulvárního deníku Blesk se týká ředitelského vozu Audi A8. Autoři mne viní z rozmařilosti, když jsem si pořídil vůz za 3,6 milionu korun a dokonce uveřejnili i fotografii jeho interiéru. A stejně jako je nepravdivá fotografie, je zkreslený i celý text. Byť mi to asi málokdo uvěří, o podstatné části vybavení svého služebního vozu jsem se dozvěděl až ze zmíněného listu. Kdybych si všechno toto nadstandardní vybavení objednal sám, styděl bych se sám před sebou.

Protože můj předchůdce si původní automobil vzal s sebou na ČD Cargo, byla po mém příchodu aktuální otázka nového služebního vozu. Vůz ale vybíral odpovědný pracovník finančního odboru, který mi sdělil, že jde o standardní výbavu vozidel generálních ředitelů ČD. Dokonce mi nabídnul auta dvě, zmíněnou služební Audi A8 a jako druhý vůz Audi A6 k soukromým účelům. Druhé auto jsem odmítnul a když jsem zjistil, že je na dráze běžnou praxí, že i náměstci mají k dispozici dvě služební vozidla, zakázal jsem to. K soukromým cestám používám vlastní vůz a to samé očekávám od svých kolegů.

Stejně jako u vozového parku jsme začali hned po mém nástupu šetřit i ostatní výdaje Generálního ředitelství a na číslech lze jasně dokázat, že současný management je opravdu ve srovnání s těmi předchozími o dost levnější. A snažíme se, aby byla levnější i administrativa, protože peníze potřebujeme na provoz drah, kde často i z důvodů dřívějších nekompetentních rozhodnutí politiků a státních úředníků vznikají vážné problémy.

Zahájil jsem úsporná opatření v administrativě

Generální ředitelství tak opustily tři stovky administrativních zaměstnanců, protože jsme celkem logicky usoudili, že z jejich platů můžeme uživit možná až pět stovek lidí v provozech drah. Myslím, že se nám naše úsporná opatření daří, protože ani v současnosti nejsme nuceni přistoupit ke snižování stavů tam, kde skutečně poskytujeme služby našim cestujícím. Samozřejmě chceme šetřit dál a více. Vedení společnosti postupně prověřuje způsob zadávání zakázek v oblasti informačních technologií. Myslím, že výsledkem mohou být opravdu významné úspory, protože ne vše probíhalo tak, jak mělo. A dojde i na další oblasti. Vypovídáme také některé nevýhodné smlouvy a kde to nejde, snižujeme alespoň objemy našeho finančního plnění.

České dráhy nesmí být dojnou krávou

Daří se nám, byť kvůli hospodářské krizi pomaleji a s většími obtížemi, získávat od státu finance, o které dráhy dříve přišly, protože zaskakovaly za státní rozpočet a ze svého, místo obnovy vozového parku, dotovaly sociálně únosnou cenu jízdného.

Je jasné, že tyto kroky se nelíbí některým lidem, kteří si z Českých drah udělali v minulosti dojnou krávu, a nelíbí se ani konkurenci, která potřebuje České dráhy na kolenou, aby z nich mohla vyrvat lukrativní části pod záminkou takzvaného otevření konkurence na železnici, tak jak to zkouší třeba pan Jančura.

A právě proto, že se nám daří, tak musí přijít různé kompromitující kampaně a útoky zevnitř státní správy i v médiích. Zářným příkladem je bývalý předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák, který nám přišel kázat, jak špatně hospodaříme s miliardami od státu. Žádná média si však nedala tu práci, aby zjistila, proč tento člověk musel v roce 2006 odejít na základě rozhodnutí vlády z funkce generálního inspektora Drážní inspekce.

Odhalili jsme vážné nedostatky v účetnictví

Vláda pana Žáka odvolala, protože prokazatelně selhal při výkonu státního dozoru ve věcech drah, v Drážní inspekci byly zjištěny vážné nedostatky v účetnictví a evidenci majetku, majetek nebyl řádně podchycen inventarizacemi a při kontrole vyúčtování zahraničních cest pana generálního inspektora Žáka a jeho náměstka bylo zjištěno zadržování nevyčerpaných záloh na služební cesty v nemalých objemech po dobu dvou až čtyř měsíců.

Nebyly dodržovány zákonné předpisy v oblasti autoprovozu, čerpání fondu kulturních a sociálních potřeb a finanční kontroly. Zjistily se dvojí platby faktur za stejné výjezdní zasedání atd. A člověk s takovýmto profesionálním profilem chce vykládat něco o tom, jak špatně hospodaří management Českých drah, kde by po takovýchto prohřešcích padala trestní oznámení i bez ministerské kontroly.

Je jasné, že takovýmto lidem a jejich skandalizačním kampaním ustupovat nebudeme.

PETR ŽALUDA
Autor je generální ředitel
a předseda představenstva Českých drah.