České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Asijský Laos bude investovat do kolejí

Světový odborný železniční tisk nedávno zveřejnil záměr laoské vlády vybudovat kolejové spojení této země se zahraničím. Vznikla by tak nejen důležitá dopravní magistrála, zajišťující snadnější napojení tamního hospodářství na vietnamské přístavy na břehu Jihočínského moře, ale také vůbec první výraznější železniční trať v zemi.

Současní obyvatelé Laosu zatím moc příležitostí vidět vlak ve své zemi neměli. Na rozdíl od sousedních států v regionu zde prakticky neexistují železniční tratě. Státní dráhy se v zemi nestavěly a několik málo hospodářských úzkorozchodných tratí svůj provoz ukončilo před několika desetiletími.

Hlavní město stále čeká

Výjimku představuje pouze dráha, která v roce 2008 propojila město Nong Khai v severozápadním Thajsku s protějším břehem hraniční řeky Mekong, konkrétně stanicí Dongphosy. Nádraží leží asi deset kilometrů od laoského hlavního města Vientiane. Dá se tedy očekávat, že v průběhu letošního roku budou vlaky zajíždět až do laoské metropole.

Vládní záměr počítá s výstavbou elektrizované tratě o délce přibližně 220 kilometrů, na níž se budou nacházet tři hlavní a přibližně sedm menších železničních stanic.

Výstavba za tři miliardy

Nová železnice má začínat ve městě Savannakhet v blízkosti hranic s Thajskem, odkud bude pokračovat do konečné stanice Lao Bau u hranic s Vietnamem. Zde by na ni měl navázat vietnamský úsek, vedoucí k pobřeží Jihočínského moře a k tamní hlavní železniční trati, spojující jih a sever Vietnamu.

Podle vládních odhadů by výstavba nové trati měla trvat přibližně osm let a náklady na ni by se pohybovaly okolo tří miliard amerických dolarů.

Luboš Peřina
Využito Railway Gazette International.