Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Současní obyvatelé Laosu zatím moc příležitostí vidět vlak ve své zemi neměli. Na rozdíl od sousedních států v regionu zde prakticky neexistují železniční tratě. Státní dráhy se v zemi nestavěly a několik málo hospodářských úzkorozchodných tratí svůj provoz ukončilo před několika desetiletími.
Hlavní město stále čeká
Výjimku představuje pouze dráha, která v roce 2008 propojila město Nong Khai v severozápadním Thajsku s protějším břehem hraniční řeky Mekong, konkrétně stanicí Dongphosy. Nádraží leží asi deset kilometrů od laoského hlavního města Vientiane. Dá se tedy očekávat, že v průběhu letošního roku budou vlaky zajíždět až do laoské metropole.
Vládní záměr počítá s výstavbou elektrizované tratě o délce přibližně 220 kilometrů, na níž se budou nacházet tři hlavní a přibližně sedm menších železničních stanic.
Výstavba za tři miliardy
Nová železnice má začínat ve městě Savannakhet v blízkosti hranic s Thajskem, odkud bude pokračovat do konečné stanice Lao Bau u hranic s Vietnamem. Zde by na ni měl navázat vietnamský úsek, vedoucí k pobřeží Jihočínského moře a k tamní hlavní železniční trati, spojující jih a sever Vietnamu.
Podle vládních odhadů by výstavba nové trati měla trvat přibližně osm let a náklady na ni by se pohybovaly okolo tří miliard amerických dolarů.