České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Uznání patří všem na dráze

Na pražském Žofíně se v dubnu udělovaly tradiční ceny Manažer roku. Soutěž oceňuje největší osobnosti domácího managementu. České dráhy ze slavnostního setkání neodešly s prázdnou.

Jiří Kolář

Náměstek generálního ředitele ČD pro provoz

Absolvent Vysoké školy dopravní a strojní v Žilině a doktorandského studia na Univerzitě v Pardubicích nejdříve pracoval jako výpravčí, od roku 1993 do roku 1998 byl přednostou žst. Kladno. V letech 1999 až 2004 byl ředitelem OPŘ v Ústí nad Labem, poté do roku 2005 ředitelem odboru řízení provozu. Od května 2005 je členem představenstva ČD. Funkci náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu vykonával od června 2005 do února 2008, kdy se stal náměstkem generálního ředitele ČD pro provoz.
anažerský svazový fond udělil titul Manažer roku 2008 za kvalifikovanou a profesionální práci v odvětví doprava a logistika náměstkovi generálního ředitele ČD pro provoz Jiřímu Kolářovi. Zvítězil navzdory značné konkurenci.

Nedávno jste získal titul Manažer roku pro rok 2008 v odvětví doprava a logistika. Měl jste silnou konkurenci?

Při vyhlašování výsledků soutěže o titul Manažera roku jsme se dozvěděli, že do 16. ročníku této soutěže bylo předloženo 148 nominací a do finále pak odborná hodnotitelská komise vybrala 70 manažerů z 22 odvětví. Do soutěže byli mimo jiné nominováni Pavel Bohánek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary, a Pavel Škarabela, ředitel společnosti a místopředseda představenstva Viamont Cargo.

Jak probíhalo hodnocení?

Jednotlivé nominace předkládají zaměstnavatelské svazy nebo instituce. Celý proces hodnocení je poměrně složitý a probíhá odděleně v různých komisích a jednotlivé komise přitom neví, jak hlasování dopadlo jinde. Jména vítězů jsou pak vyhlášena až na Žofíně. O to víc si vítězství v odvětví doprava a logistika vážím. Ale vítězství v této prestižní soutěži je i uznáním především pro celý kolektiv zaměstnanců ČD.

Podle jakých konkrétních kritérií porota rozhodovala a proč si myslíte, že jste nakonec zvítězil?

Mezi hlavní kritéria této soutěže kromě jiných patří především sociální aspekty a přístup k životnímu prostředí. Dále se posuzuje společenská odpovědnost firmy, odborná pověst, schopnost vést kolektiv spolupracovníků. Letos se hodnotitelská komise zaměřila i na to, jakým způsobem se dařilo rozvíjet oblast lidských zdrojů. Proč jsem vyhrál, to je spíš otázka na hodnotitelskou komisi. Jak jsem uvedl, hodnocení kandidátů probíhá na několika úrovních a je zcela oddělené a výsledek je znám až při závěrečném vyhlášení.

Osvědčila se podle vás struktura regionálních center provozu? Současnému stavu předcházela řada změn, slučovaly se stanice, utvářely se a pak zase rušily uzlové stanice...

Od roku 2005 funguje produktová vertikála řízení provozu na základě zavedeného dvoustupňového systému řízení. Základní úroveň je tvořena Odborem řízení provozu a organizování drážní dopravy a výkonná úroveň je tvořena šesti Regionálními centry provozu se sídly v Ostravě, Brně, Hradci Králové, Praze, Ústí nad Labem a Plzni s celkem 37 provozními obvody. Ještě připomínám, že vláda nám mezitím v roce 2007 uložila převedení funkce provozovatele celostátní železniční dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu ze společnosti České dráhy na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty.

Jsem přesvědčen, že současná struktura se osvědčila. Podařilo se zjednodušit některé procesy a jejich řízení, přičemž jen zvýšení produktivity práce z titulu této organizační změny přineslo k 1. září 2008 úsporu asi 50 zaměstnanců.

A jak tedy vypadá současná situace v provozu?

V průběhu minulého roku se nám v rámci obsluhy železniční dopravní cesty a řízení a organizování drážní dopravy podařilo přispět k vysokému a trvale udržitelnému plnění grafikonu vlakové dopravy. Celkový jízdní řád jsme splnili na 90,8 procenta. Pro srovnání dodávám, že v roce 2007 to bylo 88 a v roce 2006 87,6 procent. To je skvělý výsledek, když si představíte, jak rozsáhlá investiční činnost do železniční infrastruktury probíhala. A ta s sebou přináší bohužel mnoho výluk. V roce 2008 činil objem investic 22,5 miliardy korun, výhled pro letošní rok je asi 30 miliard korun. Tato částka přitom roste, v roce 2007 jsme investovali asi 17 a v roce 2006 13 miliard korun.

Irena Pospíšilová