Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Zpředu obálka německá, zezadu pro změnu česká. Tak vypadá knížka o osudech jedné drážní výtopny, která se uchovala až do dnešních dnů.
OBSLUHOVANÉ TRATI Z LÖBAU
|
Výtopna, která sloužila vlastně jako depo pro lokomotivy a je nejstarší dochovanou a dosud funkční provozovnou svého druhu v Sasku, slaví přesně 150 let od svého vzniku. Stejnou dobu například funguje i železnice z německé Žitavy do Liberce nebo z Liberce do Pardubic. Co se týče provozu na československé železnici, tak zmíněná výtopna zajišťovala výkony spíše ve směru Varnsdorf, případně Rumburk/Ebersbach.
Čtenář se z knihy dozví řadu zajímavých faktů nejen o samotné výtopně, ale také o osudech okolních drah. Zajímavý je například osud mostu v Löbau, který byl v minulosti hned dvakrát (částečně) odstřelen, na Silvestra 1855 a pár hodin před skončením druhé světové války, 7. května 1945.
Tuzemského čtenáře kromě česky psaného úvodu může potěšit fakt, že knihu doprovodil několika působivými perokresbami českolipský drážní historik Zdeněk Šindlauer. Pokud se rozhodnete publikaci pořídit, tak vám prozradíme, že stojí 450 Kč a zakoupit ji lze zejména v knihkupectvích Disk Jiřího Kalivody ve Varnsdorfu a Rumburku.
Východolužičtí přátelé železnice úzce spolupracovali s českou stranou na přípravách oslav 150 let Pardubicko-liberecké dráhy a není náhodou, že parní lokomotiva 52.8080, jež do Čech dojela, dlouho byla a dodnes je v Löbau doma. I letos v Löbau pak proběhly 9. a 10. května tradiční „dny výtopny“.