České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Ve světě lokomotivní výtopny

Zpředu obálka německá, zezadu pro změnu česká. Tak vypadá knížka o osudech jedné drážní výtopny, která se uchovala až do dnešních dnů.

nížka s čtvercovým formátem cca 20 x 20 cm si zaslouží vaší pozornost. Už podrobný název „Das Lokomotiv-Maschinenhaus in Löbau und der suedlausitzer Eisenbahnbetrieb“ napovídá, že autor Hans von Polenz odvedl pečlivou práci. Na 192 stranách naleznete více než 300 zajímavých dobových fotografií a reprodukcí dokumentů týkajících se výtopny v městě Löbau, lužickosrbsky Lubij. Knihu vydalo občanské sdružení Východolužičtí přátelé železnice Löbau.

OBSLUHOVANÉ TRATI Z LÖBAU

  • Dresden–Bautzen–Löbau–Görlitz
  • Löbau–Cunewalde– Grosspostwitz
  • Löbau–Ebersbach (–Rumburk)/Herrnhut–Oberoderwitz (– Zittau)
  • Löbau–Kittlitz–Weissenberg–Radibor.
Mimo to nedaleko bývaly dvě úzkokolejné drážky, které jsou již dnes zrušeny:
  • Herrnhut–Bernstadt
  • Duerhennersdorf–Taubenheim.

Výtopna, která sloužila vlastně jako depo pro lokomotivy a je nejstarší dochovanou a dosud funkční provozovnou svého druhu v Sasku, slaví přesně 150 let od svého vzniku. Stejnou dobu například funguje i železnice z německé Žitavy do Liberce nebo z Liberce do Pardubic. Co se týče provozu na československé železnici, tak zmíněná výtopna zajišťovala výkony spíše ve směru Varnsdorf, případně Rumburk/Ebersbach.

Čtenář se z knihy dozví řadu zajímavých faktů nejen o samotné výtopně, ale také o osudech okolních drah. Zajímavý je například osud mostu v Löbau, který byl v minulosti hned dvakrát (částečně) odstřelen, na Silvestra 1855 a pár hodin před skončením druhé světové války, 7. května 1945.

Tuzemského čtenáře kromě česky psaného úvodu může potěšit fakt, že knihu doprovodil několika působivými perokresbami českolipský drážní historik Zdeněk Šindlauer. Pokud se rozhodnete publikaci pořídit, tak vám prozradíme, že stojí 450 Kč a zakoupit ji lze zejména v knihkupectvích Disk Jiřího Kalivody ve Varnsdorfu a Rumburku.

Východolužičtí přátelé železnice úzce spolupracovali s českou stranou na přípravách oslav 150 let Pardubicko-liberecké dráhy a není náhodou, že parní lokomotiva 52.8080, jež do Čech dojela, dlouho byla a dodnes je v Löbau doma. I letos v Löbau pak proběhly 9. a 10. května tradiční „dny výtopny“.

MARTIN NAVRÁTIL