Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
DB má nového generálního ředitele
Na mimořádném zasedání dozorčí rady Deutsche Bahn byl dne 25. dubna jmenován nástupce pana Mehdorna ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele, Rüdiger Grube. Tento dosavadní člen představenstva Daimler AG se ujal funkce 1. května. Současně bude vykonávat i funkci předsedy představenstva DB Mobility Logistice. Panu Grubemu je 57 let, ve společnosti Daimler byl pověřen úsekem rozvoje společnosti a aktivitami v severovýchodní Asii.
Oddělili vozový park a obchod
Jako součást organizačních změn provedly belgické železnice (SNCB) změnu v rámci skupiny SNCB Groupe Fret (nákladní doprava). Činnost firem uvnitř této skupiny – IFB (Inter Ferry Boat) a TRW (Transport Route Wagon) – se doposud značně překrývala. Proto se přistoupilo k přeskupení aktivit těchto firem: do IFB byly převedeny veškeré obchodní aktivity, zatímco TRW byla transformována na firmu, která bude mít na starosti správu a údržbu vozového parku.
Jízdní dobu zkrátí o polovinu
Na 159 km dlouhé vysokorychlostní trati ze Šanghaje do Hangzhou byly zahájeny přípravné práce. Na úseku bude devět stanic a celá trať je projektována na maximální rychlost 350 km/h. Projekt o celkovém objemu 4,4 mld.USD bude financován společně s čínským ministerstvem železnic, provincií Šanghaj a Zhejiang a firmou Baosteel. Jízdní doba na tomto úseku bude v době zahájení provozu v roce 2011 zkrácena ze 75 na 38 minut.
Rychleji z Ankary do Istanbulu
Turecký předseda vlády Recep Tayyip Erdogan oficiálně zahájil provoz na první části vysokorychlostní trati spojující Ankaru s Istanbulem. Úsek v délce 206 km spojuje město Sincan na západě od Ankary s městem Inonu poblíž Eskisehiru. Turecké železnice (TCDD) tak zahájily poprvé v historii vysokorychlostní provoz, který bude zajišťován desetivozovými soupravami dodanými španělskou firmou CAF, jejichž maximální konstrukční rychlost je 250 km/h.
Postaví novou uhelnou trať
Rusko plánuje výstavbu nové 415 km dlouhé uhelné tratě v republice Tyva. Protokol o výstavbě byl podepsán šéfem vlády republiky Tyva a panem Dmitrijem Sahnem, šéfem společnosti Jenisejskaja Industrial, dceřiné společnosti United Industrial. Tato společnost má licenci k průzkumu ložisek a k zahájení těžby v uhelné pánvi Elgest, kterou bude uvedená trať obsluhovat. Úsek by měly provozovat RŽD, očekávaný roční objem přepraveného uhlí má být 12 mil. tun.
V Nizozemsku čekají mírný propad
Nizozemské dráhy NS vyhlásily, že zavedení nového ambiciózního jízdního řádu a otevření některých nových stanic jim pomohlo udržet zdravý finanční vývoj. I přesto společnosti v loňském roce klesl čistý zisk z 281 na 56 milionů eur. Celkový obrat holdingu NS dosáhl částky 4,25 miliardy eur, což znamená navýšení o 213 milionů eur. Tržby z vnitrostátní osobní dopravy činí 2,47 miliardy eur. Letos očekávají NS mírný propad díky ekonomické krizi.
Obama podpoří železniční dopravu
Prezident Obama vyhlásil, že bude prosazovat změny v dopravním systému USA, které povedou ke snížení závislosti obyvatel na letecké a silniční dopravě. Návrh se týká deseti vysokorychlostních železničních tratí. Jedná se o následující koridory: California, Pacific Northwest, South Central, Gulf Coast, Chicago Hub Network, Florida, Southeast, Keystone, Empire a Northern New England. Projekt počítá jak se státními dotacemi, tak s investičními pobídkami.
Rychlovlaky jsou prý příliš pomalé
V Rakousku se objevila kritika současných rychlovlaků, které byly vyhodnoceny jako příliš pomalé. Přestože mají k dispozici nové tratě pro rychlost až 200 km/h, jejich jízdní časy jsou srovnatelné s výkony vlaků před čtyřiceti lety. Jako příklad se uvádí spoj Railjet z Vídně do Salcburku, který tuto trasu překoná za 2 h 38 min. Naproti tomu jednotka 4010.14 dosáhla v červenci 1968 při zkušební jízdě na stejné trase čistý cestovní čas 2 h 35 min.
Zima zvýšila zpoždění vlaků
Podle statistiky Švýcarských spolkových drah (SBB) došlo v loňském roce k nepatrnému zhoršení v přesnosti jízdy vlaků oproti roku 2007. Cíl, který byl stanoven státem, že 95 procent vlaků nesmí mít ve třinácti železničních uzlech větší zpoždění než pět minut, nicméně byl dosažen. I tak ale došlo oproti roku 2007 ke zhoršení o 0,1 procenta. Jako důvody jsou uváděny větší množství závad na vozidlech a infrastruktuře a také dřívější nástup zimy.
Vilnius má nové spojení s letištěm
Litevské železnice zahájily na podzim loňského roku pravidelný provoz mezi letištěm a hlavním nádražím ve Vilniusu. Za tímto účelem byla na trati Vilnius–Valciunai vybudována nová zastávka. Pro vlastní provoz dopravce objednal u polského výrobce PESA dva čtyřosé motorové vozy řady 620 M. Ve všedních dnech provoz zajišťuje 22 párů souprav. Vlaky se dostanou z konečné na konečnou za sedm minut, což je podstatně méně než při cestě autobusem.