Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Částka získaná z prodeje fotografií Jana Zatorského bude využita na humanitární účely. Foto: MICHAL MÁLEK |
Před měsícem zahájily České dráhy výstavu fotografií Jana Zatorského. Dražba snímků má nyní podpořit Krizové centrum Ostrava.
Brýle působily jako výtahová okénka
„Dokonce i s vyhlášenými pražskými galeriemi, kam přijde opravdu mnoho lidí, je to nesrovnatelné. Pro mě je to úžasná věc,“ hodnotí výstavu svých snímků Jan Zatorsky. Prozradil také, jak série, kterou by bylo možno pracovně označit jako paralely, vlastně vznikla. „Byla to čirá náhoda, jeden den jsem vyfotil dveře výtahu na hlavním nádraží a druhý den odpoledne portrét režiséra Radima Špačka do časopisu. Najednou mi to nad těmi fotkami sepnulo, že je tam neskutečná podoba jeho brýlí s obrubami výtahových okének. A tak vznikla první práce. Pak se nabízely další, výhybka, zvonky... a snímky přibývaly rychlým tempem,“ říká fotograf.
Jedno foto za třicet tisíc
Aukce deseti snímků, která se konala v Leica Gallery Prague 27. května, vynesla 106 tisíc korun. Nejdražší z nich se prodala za rovných 30 tisíc. Mezi úspěšnými dražiteli byla například módní návrhářka Beata Rajská nebo náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Jiří Kolář.
Celá vydražená částka bude spolu s výnosem z prodeje pohlednic v den výročí neštěstí ve Studénce předána Krizovému centru Ostrava. Přispět na provoz centra může každý. Třeba tím, že si koupí pohlednice speciálně vydané k této výstavě. Jeden kus stojí dvacet korun. Pohlednice jsou v prodeji v Leica Gallery Prague a ve vybraných stanicích ČD.
Z Masarykova nádraží se výstava 8. června přesune na hlavní nádraží v Hradci Králové a skončí na sklonku léta na hlavním nádraží v Ostravě. Zatím ji vidělo přibližně 11 500 návštěvníků.
Leica Gallery Prague hledá stále nové nevyšlapané cesty, jak uvádět výstavy, aby jejich vyznění bylo co nejúčinnější a oslovily v co nejširším měřítku ty, jimž jsou určeny. V roce 2004 oslovila České dráhy s ojedinělým nápadem: přestavit vlak na galerii a vyslat jej se špičkovými výstavami do různých měst. Nápad se podařilo realizovat a výstava nainstalovaná do speciálně upravených vagonů přijížděla až za lidmi.
Galerie na kolejích uspěla
Exhibice Workers od předního světového fotografa Sebastiaa Salgada se tak zastavila v roce 2005 na nádražích dvanácti tuzemských a jedenácti slovenských měst. Projekt se stal nejnavštěvovanější výstavou roku. Následovala výstava Portréty od Antonína Kratochvila v roce 2006 a poslední galerie ve vlaku vyjela s výstavou Wima a Donáty Wenders v roce 2006. Galerii ve vlaku navštívilo dohromady přes 150 tisíc návštěvníků.