České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Brzdi! Člověk v kolejišti

Jakou šanci má člověk při střetu s jedoucím vlakem? Testy na zkušební trati u Velimi ukázaly, že prakticky žádnou.

nikátní test brždění vlaku připravily České dráhy, Drážní inspekce (DI), Výzkumný ústav železniční (VUZ) a Federace strojvůdců. V pondělí 25. května měli možnost osobně se ho zúčastnit také novináři, kteří vyjeli zvláštním vlakem z Prahy Masarykova nádraží přes stanici Velim na okruh Zkušebního centra VUZ.

Rozdrcený polystyrén

Průvodce dělali novinářům náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek a tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala. Otázka dne zněla: jak dlouhou brzdnou dráhu potřebuje vlak k zastavení při různých rychlostech a jakou šanci má proti rozjeté oceli člověk na kolejích?

Jen za letošní rok do 18. května zahynulo na kolejích (vesměs vlastním zaviněním) 76 osob a 129 jich bylo zraněno. Vedle sebevražd a neopatrnosti jde hlavně o důsledek nezodpovědného chování řidičů na silnici.

Novináři zaujali pozice, aby viděli na polystyrénovou figurínu upevněnou v kolejišti. Jitka Grůzová z VUZ vysílačkou odstartovala první test a přednosta zkušebního centra Miloš Klofanda rozjel zkušební vlak. Stihne průměrně těžký rychlík o rychlosti 80 km/h při použití rychlobrzdy zastavit před figurínou, kterou strojvedoucí uvidí na poslední chvíli? Souprava je za pár minut na místě a drtí postavu v oranžové vestě. Štáby se dívají na zbytky figuríny pod třetím vozem.

Na lokomotivě se vystřídají kameramani a nastává druhý pokus. Při rychlosti 120 km/h souprava s typickým pachem pálících se kotoučových brzd zastavuje až po několika stech metrech. „Máme za sebou test rychlosti 120 kilometrů v hodině, tělo je všude kolem nás. Zůstala tu v podstatě jen výstražná vesta,“ ukazuje Ondřej Kubala. A třetí pokus? „Tak to byl mazec,“ hodnotili pozorovatelé soupravu rozjetou na 160 km/h, která zastavila až po 550 metrech. Člověk v koleji by neměl šanci srážku přežít.

Pohled na konci života

Tři pokusy nahlížené zvnějšku vlaku završil poslední, při němž si novináři vyzkoušeli, jaké to je pro cestující, když vlak z rychlosti 160 km/h náhle začne brzdit. Zavazadla z polic sice nepadala, ale pocit to byl velmi nepříjemný. Někdy se podle mluvčího FS Libora Poláčka stává, že strojvedoucí pohlédne do očí člověku na kolejích ještě v posledních zlomcích života. Není pak neobvyklé, že pod vlivem tohoto šoku se strojvedoucí musí nechat ve službě vystřídat.

MARTIN NAVRÁTIL