České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Esko vyhrává nad auty

V regulérní závodní dráhu mezi osobním autem a vlakem se první červnové ráno proměnily tři směry do centra hlavního města.

eské dráhy zahájily kampaň na podporu Eska. Cíl je jasný: ukázat lidem, že při jízdě do centra hlavního města nemá auto proti vlaku žádnou šanci. Prokázal to regulérní závod, kterého se zúčastnily děti ze základních škol z Roztok u Prahy, Úval, Kralup nad Vltavou a Prahy-Horních Počernic.


JAK DOPADL ZÁVOD

  • Roztoky u Prahy–Masarykovo nádraží:
    Sandra autem 50 minut, děti vlakem 23 minut

  • Úvaly–Masarykovo nádraží:
    Markéta autem 68 minut, děti vlakem 28 minut

  • Praha-Horní Počernice–Masarykovo nádraží:
    Katka autem 54 minut, děti vlakem 27 minut.


Do akce se osobně zapojil také generální ředitel ČD Petr Žaluda. „Proč myslím, že vlak vyhraje? To je jasné, protože za dvacet minut to žádné auto nemůže z Roztok do centra Prahy stihnout,“ řekl Petr Žaluda před startem na roztockém nádraží. U ostatních směrů ale maličko zaváhal. „Počernice jsou ideální případ, jestli vyhrajeme tam, tak to platí i na ostatní tratě,“ dodal generální ředitel.

Osobní vlak nejdříve vyjel z Úval (7.29), další potom z Roztok u Prahy (7.34) a nakonec z nádraží Praha-Horní Počernice (7.46). Zhruba ve stejnou dobu se do centra Prahy vydala tři auta řízená dámami Sandrou, Markétou a Katkou.

Děti slavily se slonem

Na Masarykovo nádraží samozřejmě dorazily jako první děti ve vlaku. Vesele se bavící skupinky školáků se shromáždily v přilehlém vestibulu metra stanice Náměstí Republiky a oblehly stánek Českých drah. Zde je už čekal maskot ČD slon Elfík a zvědaví novináři. Děti se přirozeně vrhly v první řadě na připravené sladkosti a na bagety od firmy Hamé, která akci sponzorovala.

První soutěžní automobil přijel od Roztok. Řidička Sandra neskrývala zklamání. „Problémy začaly už v Dejvicích, když jsem se rozhodla, že nepojedu přes Chotkovy sady, ale přes Korunovační. To byla velká chyba. Zůstali jsme stát v koloně, dokonce i v tunelu, a uvolnilo se to až v Revoluční,“ sdělila organizátorům Sandra. Ještě hůře dopadla Markéta, která jela z Úval dokonce 68 minut. Jako poslední do cíle závodu dorazila Katka z Horních Počernic s časem 54 minut.

Jízdu vlakem si naopak pochvalovala Alena Ševčíková, učitelka Základní školy Ratibořická z Prahy. „Naše cesta byla výborná a bez zpoždění. Děti navíc od rodičů vědí, že s autem je to v Praze špatné s parkováním,“ dodala Alena Ševčíková.

Vlak je rychlý a ekologický

Tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala pak zdůraznil pozitivní dopady železniční dopravy na životní prostředí. „Chtěli jsme ukázat, že doprava vlakem je výrazně ekologičtější a že myslíme na čerstvý vzduch pro děti.“ Vyhodnocení závodu pak bylo na generálním řediteli ČD. „Je příjemné zjistit, že jsme vyhráli. Opět se ukázalo, že vlak je rychlejší a lepší než auto, minimálně v příměstské dopravě,“ řekl Petr Žaluda.

MARTIN NAVRÁTIL