Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
La Poste omezí vlaky TGV
Skupina La Poste sníží od 1. července o čtvrtinu počet vlaků TGV nasazovaných ve spolupráci s dráhou SNCF. Na ose Paříž–Lyon–Marseille má jezdit místo současných osmi párů vlaků pouze šest. Mluvčí pošty vysvětlil toto opatření poklesem obratu dopisů a balíků v roce 2008 o 3 procenta. V prvním čtvrtletí 2009 se výsledek zhoršil o 5 procent, na celý letošek se očekává snížení o 7 procent. Plány na nasazení nových poštovních vlaků TGV na jiných tratích byly prozatím odloženy.
Kontejnerový vlak do střední Asie
Mezi přístavem Poti (Gruzie) a ázerbájdžánským městem Baku nyní jezdí první kontejnerový vlak společnosti Polzug Intermodal, patřící do hamburské skupiny HHLA. Organizátorem je dceřiný podnik HHLA Silk Road Express Georgia LLC. Cílem má být kontejnerová doprava podle jízdního řádu. Z Poti se mohou kontejnery přepravovat feederovou lodí do přístavu Aktau a dále drahou do střední Asie – pro transporty ze střední Evropy jde o alternativu k přepravám přes Rusko.
FerCargo na ochranu soukromých drah
Prezident nového svazku nákladních drah FerCargo, Giacomo Di Patrizi, chápe toto seskupení jako protiváhu italských státních drah Trenitalia. Drážní dohlížecí úřad ANSF stále ještě není finančně nezávislý, a proto podle Patriziho může svou funkci sotva vykonávat. „V současné krizi doprava velice trpí poklesem zakázek. Dosud se nikdo tímto tématem nezabýval. Cílem FerCargo je zastupovat soukromé dráhy vůči veřejným institucím a politikům,“ řekl Patrizi.
Chtějí vozit uhlí až do Německa
Ruská státní dráha RŽD dohodla s mongolskou Źeleznicí Ulan-Bator dodávku tisícovky nákladních vozů a čtyř lokomotiv. RŽD se na mongolské dráze podílí padesáti procenty. Založením joint venture by se měla přiblížit světu mongolská naleziště uhlí, které se bude dodávat z ruských přístavů do Japonska a Jižní Koreje. Právě se ověřuje, zda bude moci kontejnerový vlak jezdit pravidelně z Pekinu přes Mongolsko a Rusko až do německého Hamburku.
Socialisté nechtějí privatizaci drah
Německá sociální demokracie (SPD) chce v příštím legislativním období zajistit dostatečné finanční vybavení tamní železnice. Její privatizace se nemá konat, uvádí návrh vládního programu SPD s názvem „Sociálně a demokraticky. Pro Německo“, který koncem dubna schválilo vedení této strany v Berlíně. Program bude schvalován na sjezdu v červnu. V programu se dále klade důraz „na rozvoj doprav přátelských životnímu prostředí, zejména železnice“.
Tratím hrozí přechod do klidu
Bez dalších prostředků ze státního rozpočtu začne polská drážně–infrastrukturní společnost PKP PLK s uváděním tratí do klidu. Tisku to sdělil šéf PLK Zbigniew Szafranski. Podnik prý nemá peníze pro obnovu nebo další údržbu mnoha tratí. Z 19 tisíc kilometrů tratí by se muselo uvést do klidu asi 7 tisíc kilometrů. PLK označilo jako ziskové pouze 3 tisíce kilometrů ze všech svých tratí. Szafranski uvedl, že bude třeba posoudit, zda někde nenahradit železniční dopravu nákladními auty.
RCA hlásí pokles dopravy
Rail Cargo Austria (RCA), podnik nákladní dopravy Rakouských spolkových drah ÖBB, zaznamenal v loňském roce lehký pokles dopravního výkonu. Podle zprávy o činnosti z konce dubna vyprodukoval podnik na kolejích, na silnici a v dopravní logistice 19,235 miliard tkm, o jedno procento méně než v roce 2007. Přepravené množství na kolejích naproti tomu stouplo o 1,6 procent na 96,8 milionů tun. Silniční nákladní doprava poklesla o 8,2 % na 1,0 milion tun.
Trans-Container s rekordním ziskem
Ruský kontejnerový operátor TransContainer zvýšil v loňském roce svůj zisk proti předchozímu roku o 75 procent. Dceřiný podnik ruských státních drah RŽD dosáhl zisku po zdanění ve výši 2,68 miliard rublů (cca 1,6 miliard korun). Zlepšila se situace v zakázkách dopravy kontejnerů po železnici. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku ovšem došlo ke značnému zhoršení, když zisk v tomto období byl o více než 70 procent nižší než v předchozím kvartále.
Řecká Desira do Maďarska
Jak informovalo vydání Schweizer Eisenbahn-Revue, přebírá divize osobní dopravy maďarských železnic MÁV Start od řeckých železnic (OSE) osm motorových jednotek Desiro. Po určitých úpravách by měly být jednotky nasazeny do provozu letos v létě. Desira byla do Řecka dodána při příležitosti olympijských her v roce 2004. Jejich nasazení však nebylo bez problémů, a proto se jich OSE rozhodly zbavit. MÁV Start vlastní v současnosti již dvacet tři jednotek Desiro.
Kombinovaná doprava s dotací
Jak informuje Transportweb z 28. května, Švýcarsko podpořilo na základě referenda nedoprovázenou kombinovanou dopravu přes Alpy částkou padesáti milionů švýcarských franků. Důvodem je aktuální vývoj, který je nepříznivý pro přemístění zboží ze silnice na železnici. Na vině je cenový propad v silniční nákladní dopravě, který umožňují „levní“ řidiči kamionů a snížení ceny nafty, jakož i zvýšená konkurence v silniční nákladní dopravě.