Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Přestože operátor kombinované dopravy silnice – železnice Bohemiakombi v posledním čtvrtletí loňského roku, stejně jako všichni dopravci a speditéři, také pocítil a zaznamenal první negativní vlivy plynoucí ze zpomalení hospodářského růstu, nepostihly ho ztráty přeprav tak silnou měrou, jako jiné dopravní obory.
Vlaky kombinované dopravy s přepravami silničních návěsů, výměnných nástaveb a tankových kontejnerů jezdí mezi Lovosicemi a Německem i nadále se stejnou frekvencí, jako tomu bylo v obdobích nejsilnějšího hospodářského růstu. Vysoká dynamika růstu počtu přepravených jednotek, kterou Bohemiakombi zaznamenávala po dobu minulých tří let, ale v závěru roku 2008 přece jen zvolnila. Přesto poslední čtvrtletí roku 2008 ještě přineslo o 7 % vyšší výkony než stejné období roku předchozího.
Zpomalení hospodářského růstu české ekonomiky způsobilo, že počet přepravených TEU (tj. ekvivalent 20stopého kontejneru) za celý rok 2008 nedosáhl původně očekávaného 20% meziročního růstu – jako tomu bylo až do konce měsíce září – dosáhl však na slušnou úroveň růstu o 17 %.
Servisu nákladních expresních vlaků s přepravou návěsů, tankových kontejnerů a výměnných nástaveb, kterého se silniční dopravci postupně přestali bát coby konkurence, začaly v průběhu roku 2008 více využívat také české silniční dopravní společnosti. Vzhledem k tomu, že za přepravy na linkách kombinované dopravy silniční dopravci v mnoha případech zaplatí výrazně méně, než jsou jejich vlastní náklady při jízdě po silnici, je to koneckonců jen logický a snadno pochopitelný důsledek jejich rozhodování.
Složitější je organizace vlastní práce silničních dopravců, se kterou si musí umět poradit při využívání linek kombinované dopravy. Ta spočívá především v náročnější koordinaci nakládky zboží se silničním návozem do výchozího vlakového terminálu a rovněž následného rozvozu z cílového terminálu až ke konečnému zákazníkovi a silničním dopravcům se v konečném výsledku vyplácí.
Pro silniční dopravce zajišťující přepravy zboží po silnici souběžně s relacemi, na nichž už linky kombinované dopravy spolehlivě fungují, se tak nabízený servis kombinované dopravy silnice – železnice stal vítanou alternativou. Silničním dopravcům nezanedbatelnou měrou snižuje jejich vlastní náklady na přepravu. To je také příčina, proč se vlaky kombinované dopravy Bohemia Express mohly v tak náročném vnějším hospodářském prostředí pochlubit meziročním růstem přeprav i v období posledního čtvrtletí roku 2008.
Díky expresním nákladním vlakům Bohemia Express se operátorům Bohemiakombi Praha a Kombiverkehr Frankfurt podařilo v průběhu roku 2008 získat pro železnici přepravy 15 000 kamionů, které by bez existence těchto linek kombinované dopravy musely jet do Duisburgu a Hamburku po silnici.
V souvislosti s nárůstem sazeb německého mýtného pro kamiony od 1. ledna 2009 řádově o 30 až 40 % lze očekávat, že v roce 2009 bude zájem silničních dopravců o kontinentální linky nedoprovázené kombinované dopravy Bohemia Express ještě o něco vyšší.