Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V Jihomoravském kraji jsou od platnosti nového jízdního řádu k vidění především na tratích Integrovaného dopravního systému dvě neobvyklé motorové soupravy z Depa kolejových vozidel (DKV) Brno. Jedná se o motorové vozy řady 842, přezdívané Kvatro, které byly vyrobeny v první polovině devadesátých let, a nové řídicí vozy řady 954, pocházející z posledních několika let.
O novince debatovala redakce s vedoucím Provozního střediska Horní Heršpice (DKV Brno) Aloisem Kotrbou.
V případě Kvatra a řídicího vozu jde o úplně první vozbu tohoto druhu. Kdo s tímto nápadem přišel?
V zadání pro výrobu řídicích vozů byla i pasáž o možnosti spojení s vozy řad 854, 843 a 842. U řady 854 je spojení bezproblémové, jedná se technicky o propojení a vzájemnou spolupráci dvou řídicích regulátorů (počítačů) firmy LOKEL. U řad 843 a 842 je však nutné vyrobit nový software do řídicích vozů. Motorový vůz řady 842 s řídicím vozem 954 jsme poprvé v historii Českých drah úspěšně spojili loni v Provozním středisku Horní Heršpice, náležejícím pod DKV Brno. Za úspěšným odzkoušením této soupravy stojí pouze fandovství a velký zájem některých zaměstnanců DKV Brno, kteří chtějí něco nového vytvořit a také provozovat pro zlepšení komfortu našich cestujících.
Jde o spojení dvou odlišných trakčních vozidel, byť stejné, tedy motorové trakce. Jak se vozidla chovají v reálném provozu?
Jedná se především o úpravu řídicího vozu. Ten musí být opatřen elektrickou zásuvkou určenou pro řízení a softwarem k ovládání motorového vozu řady 842. V DKV Brno jsou takto vybaveny pouze tři vozy – konkrétně 002, 007 a 008. V provozu se spojení řady 842 a 954 chová velmi spolehlivě, i když není použito klasického propojení řídicích povelů pomocí takzvané linky UIC.
Proč jste raději nespojili vozidla řad 854 a 954, ale atypicky 842 a 954?
Protože motorových vozů řady 854 máme nedostatek a pro svůj trakční výkon jsou potřeba hlavně pro dopravu souprav ve složení 854+054+954, tedy motorový, vložený a řídicí vůz.
Kde všude tyto soupravy jezdí? Plánujete jejich rozšíření i na další tratě?
Prozatím dvě tyto soupravy jezdí v oběhu v úseku Brno–Moravské Bránice–Oslavany, resp. Brno–Moravské Bránice–Hrušovany nad Jevišovkou, a také Brno– Třebíč–Okříšky. Pokud bude potřeba, je možné je nasadit i jinam.
Má tato souprava nějaké klady? Jaké pro strojvedoucí a jaké pro cestující?
Jsou to především adhezní vlastnosti motorového vozu řady 842, který má hydromechanický přenos. To je dobré pro vlastní jízdu, která je plynulá. Strojvedoucímu odpadá nutnost neustálého odvěšování a přivěšování vozidla v obratových stanicích, což bylo hlavním důvodem k sestavení této soupravy. A klady pro cestující? Ti jsou již v brněnské aglomeraci zvyklí na určitou úroveň kultury cestování, proto cestování v motorových a přívěsných vozech s čalouněnými sedačkami a vakuovými WC je pro ně již standardem, který tato souprava bezesporu splňuje.
Museli jste při sestavování této soupravy řešit nějaké zásadní technické problémy?
Ve spojování vozidel řady 954 s jinými vozidly již máme své zkušenosti. Vzpomenu například úspěšný a bezporuchový provoz soupravy ve složení motorové lokomotivy 754 013, osobního vozu Bdmtee a řídicího vozu 954 002 nebo také elektrické lokomotivy 242 204, osobního vozu Bdmtee a řídicího vozu 954 003. Na těchto příkladech se ukázaly možnosti budoucího využití řídicích vozů. A pokud se týká nějakých zásadních technických problémů, na to lze odpovědět, že nevznikly, a to díky perfektní spolupráci pracovníků DKV Brno a firmy LOKEL.
Souprava složená z řídicího vozu 954 007 a Kvatra 842 037 právě odjíždí z Brna hlavního nádraží směrem na Moravské Bránice.
Foto: AUTOR