Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Pod tímto titulkem jsme uveřejnili ve vánočním dvojčísle minulého roku raritní fotografie, které nám dala k dispozici Ing. Dana Marusičová. K probroušeným kolejnicím jsme přidali výzvu, zda by nám některý z čtenářů Železničáře nemohl tuto událost upřesnit.
Ještě v prosinci jsme měli na toto téma několik telefonátů pamětníků, např. od Petra Šímy z Debře, kteří nás postupně přibližovali ke skutečné události. Dověděli jsme se například, že lokomotivu z probroušených kolejnic nemusel osvobodit jeřáb, ale stačil na to Štokr (556.0). Pak nás jeden čtenář upozornil, že se o takové události zmiňuje v měsíčníku Dráha 1/2008 (nakladatelství NADATUR) článek Jiřího Pohla Lokomotiva T 466.0032, je tam ale jiná fotografie podobně probroušené kolejnice. Tam se kromě jiného píše:
Kuriózní příhoda se stala ve zdickém depu. Strojvedoucí lokomotivy řady T 466.0 na postrku nákladního vlaku do Zbirohu usnul a neprobudil se, ani když vlak zastavil v Kařízku. Lokomotiva na místě hrabala tak vydatně, že pod 1. a 3. dvojkolím zůstaly v kolejnicích prohlubně zvící polévkových talířů. Podle záznamu registračního rychloměru se kola stojící lokomotivy delší dobu otáčela rychlostí téměř 90 km/h.
Z dochovaného zápisu: ... dne 10. 3. 1978 došlo za jízdy vlaku Sn 44 110 k usnutí strojvedoucího LD Zdice na lokomotivě před žst. Zbiroh. Strojvedoucí tím práci postrku neukončil v žst. Zbiroh a dojel na uvedeném vlaku do žst. Kařízek, kde Sn 44 110 z dopravních důvodů zastavil. Postrková lokomotiva dále vyvíjela činnost. Došlo k ubroušení hlavy kolejnice až na stojinu.
Ozvala se i Ing. Marusičová, která se ale domnívá, že se ta událost s probroušením stala u TD Mladá Boleslav, odkud také fotky kdysi dostala. Takže nelze vyloučit, že podobná kuriózní příhoda se nestala jen na jednom místě…
Tolik tedy k článku a k fotografiím (jednu z nich dnes ještě jednou otiskujeme) v loňském čísle 49/50.