České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Zahájena přestavba nádraží v Salcburku

V Salcburku byla zahájena rozsáhlá přestavba tamního hlavního nádraží, která si vyžádá do roku 2014 investici ve výši přibližně 270 milionů eur (asi 6,7 miliardy Kč). Význam akce dokumentuje osobní účast například rakouského ministra pro infrastrukturu Wernera Faymanna, salcburské hejtmanky Gabi Burgstaller nebo starosty města Heinze Schadena na zahajovacím ceremoniálu.

Projekt rekonstrukce připravilo konsorcium pod vedením firmy Werner Konsult a rakousko-německého architektonického týmu Kada – Wittfeld. Projektanti stáli před nelehkým úkolem navrhnout moderní nádraží, které by splňovalo jak řadu nových požadavků na kvalitu cestování, tak i to, aby byly zachovány typické architektonické a historické prvky současné stanice.

Nový koncept hlavního salcburského nádraží počítá se zachováním historických objektů – vstupní haly z roku 1860 a ocelové haly nad středním nástupištěm z roku 1909. Zároveň ale vytvoří podmínky, aby se Salcburk stal nejmodernějším rakouským nádražím. Ve stanici vznikne nová centrální pasáž s obchody, na nástupiště povedou výtahy a eskalátory, které usnadní pohyb osob se sníženou pohyblivostí, a nově má být řešen i informační systém.

Rozsáhlou změnou má projít také kolejiště, které je s řadou kusých kolejí řešeno jako typické pohraniční nádraží s oddělenými národními provozy – rakouským a německým. Volný evropský prostor však vytváří podmínky pro nové řešení taktové mezinárodní dopravy, proto má přestavěné nádraží umožnit přímý mezinárodní provoz a přestupní vazby ve směrech Budapešť–Vídeň–Mnichov, Innsbruck–Curych, ale také Klagenfurt a Graz. Nové nádraží má současně vytvořit ideální podmínky pro vedení vlaků místní rakousko­německé příměstské železnice S-Bahn.

(PeŠŤ)


Příčný řez nově řešeným hlavním nádražím v Salcburku
Foto: ARCHÍV ÖBB