Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Statistika mimořádných událostí Regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy Ostrava se na samém konci roku plnila tragickými událostmi.
Zranění 12 osob a škodu za více než 500 000 Kč si vyžádala mimořádná událost ze dne 17. 12. 2008 v 17.13 h, kdy se nákladní automobil VOLVO s návěsem střetl na železničním přejezdu zabezpečeném „výstražnými kříži“ s vlakem osobní dopravy Os 23475 v km 4,981 mezi Hradcem nad Moravicí a Opavou východ.
Následkem mimořádné události byla přerušena drážní doprava v uvedeném úseku trati na 192 minut se zavedením náhradní autobusové přepravy. Případ je dále šetřen Policií ČR SKPV Opava a zaměstnanci RIBŽD Ostrava.
Další případy mimořádných událostí jen opět tvrdě poukazují na realitu, jak končí nedovolený vstup do obvodu železniční dráhy.
Dne 19. 12. ve 2.07 h vstoupila žena nedovoleně do prostoru traťové koleje mezi železničními stanicemi Grygov a Olomouc hlavní nádraží v km 200,200 a byla zde sražena projíždějícím vlakem R 208 s následkem smrtelného zranění.
Dne 26. 12. ve 29.59 h byli sraženi vlakem R 443 s následky smrtelných zranění 20letý mladík a 18letá dívka, když se nedovoleně pohybovali v prostoru veřejnosti nepřístupném v kolejišti železniční stanice Drahotuše na hranickém zhlaví. Dne 29. 12. v 16.24 h byl vlakem Sp 1620 sražen s následkem smrtelného zranění 14letý chlapec, který se spolu s dalším mladíkem nedovoleně pohyboval v prostoru kolejiště albrechtického zhlaví v železniční stanici Havířov.
Je vydáno a platí mnoho různých zákonů, vyhlášek, nařízení a předpisů, ale nedodržování níže uvedeného znamená ve většině případů ztrátu nejcennější – zbytečně zmařený lidský život.
Osoby, které nedovoleně vstupují do obvody dráhy, nedodržují:
§ 4a odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů:
„Nikdo nesmí bez povolení provozovatele dráhy vykonávat v obvodu dráhy činnosti, které se považují za podnikání, vstupovat na dráhu a v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti přístupná, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak.“
Dále naplňují svým jednáním mj. znaky skutkové podstaty přestupku dle § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů:
„Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že vstoupí v rozporu s § 4a odst. 1 na dráhu nebo v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti přístupná.“
Po střetu na přejezdu dne 17. prosince mezi Hradcem nad Moravicí a Opavou východ.
Foto: Archív RIBŽD Ostrava