České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Ve Vysokém Mýtě městě najdeme na české poměry unikátní dopravnu
Zastávka v hotelu

Není-li jedinou takovou v České republice, jistě je i bez toho naprosto unikátní. Čekárna a osobní pokladna zastávky Vysoké Mýto město na trati 018 je totiž umístěna v hotelu, který tady stojí už více než sto let. Zajímavostí je ale víc.

Jen před několika týdny se tu upravila a modernizovala čekárna, kterou se díky péči pokladních Krajského centra osobní dopravy (KCOD) Pardubice daří udržet v čistotě a zabraňovat nájezdům vandalů. Na jednu z historek let minulých vzpomíná službukonající pokladní Drahomíra Burešová: Jednou ráno jsem nalezla uvnitř zamčené čekárny na lavičce neznámého spícího muže. Pořádně jsem se vylekala. Vlezl totiž dovnitř oknem, které si zvenku otevřel. Okna se od té doby lépe zajišťují.

A také ve vlakových přestávkách, nejen na noc, se tu zamyká. Nutno dodat, že paní Burešová, jež mi zastávku představila, tu v minulých týdnech vykonala po 21 letech práce své poslední směny a 5. ledna odešla do důchodu na doprovodný sociální program. Za její dlouholetou práci pro České dráhy jí ředitel pardubického KCOD Michal Štěpán se svou náměstkyní poděkoval a předal finanční dar a drobnou pozornost.

Vlakem se z „Mejta“ nejvíce jezdí do Chocně, pak do Pardubic a Prahy. Hodně to jsou cestující do zaměstnání, ale také důchodci a studenti. V pátek a pondělí je silnější frekvence, říká paní Burešová. Od června 2008 tu funguje nový systém provozu. Trať Choceň–Litomyšl je už pár let celá dirigovaná včetně dopravny Vysoké Mýto, dispečerem je choceňský výpravčí. Z pohledu osobní dopravy byla dráha do loňského léta rozdělena na tři úseky, od letní změny minulého jízdního řádu přibyla nově dopravna Vysoké Mýto město.

Zhruba ve dvouhodinovém taktu jezdí motorový vůz mezi Litomyšlí a touto dopravnou, ale ranní dva vlaky 15001 a 15003 v pracovní dny také po půlhodině. Další motorové vozy četněji, ve špičce i po půlhodině, jezdí mezi Vysokým Mýtem městem a Chocní. V zastávce Vysoké Mýto město vznikla poměrně unikátní dopravna, kde se vlaky setkají a lidé tu v některých případech přestupují. Lichoběžníkové tabulky tak kryjí dopravnu tvořenou pouze jedinou (traťovou) kolejí. Na řadě spojů jezdí od léta jednotky Regionova.

Přestupy se ale netýkají frekventovaných vlaků, ty jsou vedeny v celé trati, objasňuje model dopravy ředitel KCOD Pardubice Michal Štěpán. Na vytížené spoje je plánována jednotka Regionova nejen kvůli kapacitě soupravy, ale rovněž pro urychlení obratu v koncových stanicích. V Litomyšli a Chocni se dříve muselo běžně objíždět, což trvalo nějakých 12 až 15 minut, dneska obraty u jednotek 814 umožňují jít na nějakých tři až pět minut. Ředitel KCOD ještě doplňuje: Na základě objednávky kraje jsme přistoupili v tomto jízdním řádu rovněž k nasazení druhé soupravy Regionova v ranní špičce. Myslím, že i tento krok cestující ocení. Mimochodem, do Vysokého Mýta si lze poslat také zásilku ČD-Kurýr.

Vyjma zastávky a nádraží ve Vysokém Mýtě jsou všechny stanice a zastávky včetně Litomyšle neobsazeny. Čekárna a pokladna ČD „ve městě“ jsou, jak jsme předeslali, umístěny v nájmu v objektu hotelu a pronájem prostor KCOD Pardubice musí hradit. Po dohodě s majitelkou objektu byla počátkem listopadu zmodernizována čekárna. Došlo ke snížení stropu, vybudování úklidové místnosti, vymalování a provedení nátěrů oken, byly i vyvěšeny nové klaprámy s informacemi pro cestující. Ještě nám pro rok 2009 zbyl malý dluh v podobě zajištění úpravy vstupních schodů. Příjemnou čekárnu si Vysokomýtští zcela jistě zaslouží, neboť jejich zájem o využití vlaků Českých drah je poměrně velký, uzavírá ředitel KCOD Pardubice.

Martin Navrátil


Zájem o cestování vlakem je ve Vysokém Mýtě poměrně velký. Na snímku čekárna ve Vysokém Mýtě městě.
Foto: AUTOR