Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V budově odborů na náměstí Winstona Churchila v Praze se uskutečnila tisková konference po skončeném jednání zástupců odborových organizací a svazů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem dne 14. ledna 2009 o věcném záměru zákona o dani z příjmu.
Tiskové konference se zúčastnili kromě ministra financí i předseda Odborového svazu dopravy Českomoravské konfederace odborových svazů Luboš Pomajbík, prezident Federace strojvůdců Petr Čechák, tiskový mluvčí FS Libor Poláček a další zástupci odborových organizací a svazů. Moderovala Mgr. Jana Kašparová, tisková mluvčí ČMKOS.
Přítomní novináři byli seznámeni s následujícím Společným prohlášením:
Ministr financí M. Kalousek informoval zástupce odborových organizací, že včera (13. ledna) rozhodl o stažení věcného záměru návrhu zákona o dani z příjmu z projednávání ve vládě ČR. Informoval současně, že tím nerezignuje na princip změny individuálních daňových benefitů v jeden univerzální zaměstnanecký a důchodcovský paušál. V tomto smyslu zahájí práce na legislativní podobě návrhu zákona. Ten již z logiky věci bude kvantifikovat konkrétní parametry, tedy jednotlivé sazby a výši zaměstnaneckého a důchodcovského paušálu.
Ministr financí se opětovně zavazuje, že legislativní podobu tohoto návrhu zákona nepředloží do legislativního procesu dříve, než přítomné zástupce odborových organizací a svazů přesvědčí o skutečnosti, že nový návrh bude pro zaměstnance z hlediska výše daňové zátěže výhodnější, v nejhorším případě neutrální.
V tomto smyslu požádal zástupce odborových organizací a svazů o průběžnou konzultaci příslušných parametrů.
Přítomní zástupci odborových organizací a svazů vítají rozhodnutí ministra financí stáhnout věcný záměr návrhu zákona o dani z příjmu z projednávání ve vládě ČR. I nadále trvají na svém stanovisku, že současný systém zaměstnaneckých benefitů je výhodnější než ministrem financí navrhované nahrazení zaměstnaneckým a důchodcovským paušálem.
Na základě výše uvedeného stanoviska ministra financí, které splňuje základní požadavek odborů, aby nebyl ve vládě projednáván stávající návrh věcného záměru zákona o dani z příjmu, přijímají přítomní zástupci odborových organizací a svazů v dopravě toto rozhodnutí:
Od 14. ledna 2009 tedy odborové centrály zastavily přípravu časově neomezené stávky v dopravě.
Ministr Kalousek k tomu ještě řekl:
Věcný návrh zákona měl dva základní cíle: Absolutně zjednodušit legislativu zákona o dani z příjmu, kde chci sjednotit daňový základ pro všechny přímé odvody, ať už se jmenují daň či pojistné, a chci maximálním způsobem omezit počet daňových výjimek, a protože nechci, aby na to jakýkoli zaměstnanec doplatil, chci je nahradit univerzálním instrumentem univerzálního daňového paušálu, který by byl uplatňován pro všechny zaměstnance.
Po skončení tiskové konference se Železničář zeptal prezidenta FS Petra Čecháka:
Co by vyplývalo z věcného návrhu zmiňovaného zákona pro železničáře?
Záměrem ministerstva je veškeré benefity zahrnout do tzv. zaměstnaneckého, případně důchodcovského paušálu. Z pohledu ministra Kalouska to sice znamená, že by to nemělo stát zaměstnance ani korunu, pokud nás ale o tom v rámci přípravy svého dalšího návrhu nepřesvědčí, on sám se zavázal, že nic do vlády a parlamentu nepředloží. A pak samozřejmě zůstane dále zachován současný stav. Nemohu sice předjímat další vývoj, ale připomínám, že nyní jsme plně přesvědčeni o tom, co ve společném prohlášení uvádí osmnáct odborových svazů působících v dopravě, a sice že před návrhem pana ministra jednoznačně upřednostňujeme, aby benefity i nadále nebyly jakkoliv daněny!
Znamená návrh ministerstva financí, že režijky by přestaly existovat a místo nich by zaměstnanci a důchodci mohli disponovat nějakou finanční částkou jako benefitem?
Ministr Kalousek nám řekl, že režijky nechce rušit. Mají být ale zdaněny poté, co se vyčíslí jejich hodnota. V jaké by to bylo výši a kolik by činila daň, to zatím nebylo oficiálně sděleno. Ale zpět k tomu uvažovanému principu – zaměstnanec by pak vlastně do výše stanoveného paušálu čerpal určité výhody, např. ono zaměstnanecké jízdné, bezplatnou stravu a další věci. Ovšem pokud by stanovený limit překročil, tato částka by se už danila.
Takže režijky by zůstaly, nově by ovšem podléhaly režimu zdanění...
Pan ministr zdůrazňuje, že chce všem zaměstnancům dát stejné podmínky – a to je zaklínadlo, kterým se neustále ohání. My však oproti tomu zdůrazňujeme jiný důležitý moment, který by v tomto sporu neměl být opomenut. Například právě zlevněné zaměstnanecké jízdné je doslova historický benefit a dopravce vždy až moc dobře věděl, proč ho svým zaměstnancům přiznává. Má totiž významný stabilizační a motivující efekt, neboť zaměstnavatel se i tímto způsobem snažil udržet kvalitní a vysoce kvalifikovanou pracovní sílu. To by teď přišlo zcela vniveč, a jsme tedy udiveni, že to zaměstnavatelům nevadí. Že by si to ještě nestačili uvědomit!? Jaký pak vlastně bude rozdíl mezi motivací toho, kdo pracuje třeba v dopravě přímo v provozu, tedy s nepravidelnými nástupy kdykoliv ve dne, v noci, o víkendech i ve svátcích, navíc v neustálém stresu, a na druhé straně těmi pracovníky kdekoliv jinde, kteří si v kancelářích „odkroutí“ svých osm a půl hodiny?!
Železničáři se také obávají, že by se stanovený paušál mohl v průběhu času pomalu rozplynout, takže by zůstalo zdanění benefitů. Kromě toho existuje inflace. Zvyšovaly by se benefity podle jejího vývoje?
O této možné hrozbě jsme panu ministrovi referovali. Bude na to reagovat až při dalším jednání. Znovu ale opakuji, že vidíme jako lepší, když zůstanou benefity pro železničáře zachovány v dosavadní podobě. Společné prohlášení je kompromis a uvidíme jak dál.
Zájem novinářů byl velký, kromě zástupců tištěných médií natáčely i čtyři televize.
Foto: IVO ŠTECHA