Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Snad nejlépe ze všech organizátorů regionální dopravy v krajích si počíná brněnský KORDIS. Počínaje novým jízdním řádem od 14. 12. 2008 byl integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje rozšířen do oblastí Břeclavska a Hodonínska. Tím vznikla potřeba vytvořit další přestupní terminály mezi železniční a autobusovou dopravou.
Autobusy tak v řadě případů nyní navazují na vlaky v místech, kde tomu nikdy v historii existence veřejné dopravy nebylo. Jeden z takových nových přestupních terminálů vznikl v Hrušovanech u Brna. Nově odtud odjíždí čtyři návazné autobusové linky, které vytvářejí přípoje k příměstským vlakům, jezdícím v pracovních dnech ve 30minutovém intervalu.
Přestupní terminál bylo nutné vybudovat v dosti stísněných poměrech. Investorem výstavby přestupních terminálů v Jihomoravském kraji je SÚS Brno (Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, příspěvková organizace kraje). Součástí výstavby přestupního terminálu byla částečná rekonstrukce příjezdové komunikace, zřízení výstupní a 3 nástupních zastávek a obratiště autobusů. Pro potřeby přestupního terminálu byly formou dlouhodobého pronájmu od ČD pronajaty potřebné plochy, zbourány nevyužívané objekty a snesena část manipulační koleje.
V žádném z již vybudovaných přestupních terminálů v Jihomoravském kraji však bohužel dosud nedošlo k revitalizaci a zapojení výpravní budovy ve vlastnictví Českých drah nějakou vyšší formou do celého systému přestupního terminálu (taková forma je zatím na celé síti realizována pouze ve Vlašimi).
V současné době jsou vedena jednání s městem Hrušovany u Brna o možnostech účasti města na revitalizaci výpravní budovy a jejím plnohodnotném zapojení do funkce přestupního terminálu. Kromě využití, realizovaného v již zmíněné Vlašimi (revitalizovanou výpravní budovu si pan Rožnovský, starosta Hrušovan u Brna, prohlédl o své dovolené a okamžitě se pro podobný projekt zapálil) se uvažuje i o umístění některých provozoven služeb a městské policie (obdobně, jako to známe z některých měst ve Švýcarsku). Pokud všechno půjde podle dosavadních představ, můžeme se opravdového „živého nádraží“ v Hrušovanech u Brna dočkat do dvou let.
Na obrázcích je vidět stav výstavby přestupního terminálu dva dny před zahájením provozu dne 12. prosince. Všimněte si speciálních vodicích obrubníků, umožňujících najetí autobusu přesně na okraj nástupiště zastávky.
Foto: AUTOR