České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Oddělení řízení provozu osobní dopravy sleduje mobilní složku na železnici
Mrazy nás zkouší

Čtyři dispečerské skupiny a několik málo lidí ve třech lokalitách po republice, to je ve zkratce Oddělení řízení provozu osobní dopravy, spadající do působnosti Odboru provozu osobní dopravy společnosti České dráhy. Dispečink osobního dopravce má „hlavní stan“ v Praze, kde najdeme šéfdispečera Lukáše Zástěru s jeho týmem, který je odpovědný za práci nejen na síťovém dispečinku, majícím v kompetenci dálkovou dopravu, ale také za tři dispečinky pro regionální vlaky se sídlem v Praze, Plzni a Brně.

Síťoví i regionální dispečeři pracují ve dvanáctihodinových směnách ve dne v noci. V denních směnách, kdy je v pohybu více vlaků, je na dvou pracovištích ještě o jednoho dispečera více. Řídíme takzvané náležitosti pro osobní dopravu, což jsou všechny lokomotivy, vozy či jednotky Českých drah, ale současně i strojvedoucí a vlakové čety. Samotné řízení provozu, například křižování a předjíždění vlaků, organizují kolegové – dispečeři z Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Českých drah. Je dobré připomenout, že na železnici funguje ještě složka dispečinku nákladní dopravy dceřiné společnosti ČD Cargo, vysvětluje Lukáš Zástěra.

Při jakémkoli narušení pravidelnosti jízdního řádu – zpoždění vlaku z technických důvodů, překážce na trati, ale i mimořádnostech v zahraničí se dispečeři snaží především o to, aby byly minimalizovány dopady na cestující veřejnost. Naši zaměstnanci se snaží při těchto mimořádnostech kupříkladu zajistit náhradní autobusovou dopravu, náhradní lokomotivy anebo operativně navázat či naopak podle potřeby rozvázat přípoje. Vzhledem k tomu, že dispečeři průběžně sledují obraty všech kolejových vozidel i personálu, mohou vcelku úspěšně zasáhnout do narušeného grafikonu vlakové dopravy. Mimo to máme ještě jeden důležitý úkol – opatření při mimořádnostech nejen vymyslet a organizovat, ale informace ve vhodné formě také rozšířit mezi ostatní kolegy z Českých drah a dobře je podat cestujícím. K tomu nám samozřejmě pomáhá technika a kolegové z Kontaktního centra Českých drah.

Pokud dojde k nějaké mimořádnosti přímo v některé soupravě či například v rychlovlaku Pendolino, mohou strojvedoucí či vlakové posádky bez problémů některému ze službu konajících dispečerů přímo zavolat a domluvit například mimořádné zastavení nebo přivolání policie. Je to určitě operativnější, než kdyby kolegové z vlaku volali nejprve výpravčím, a ti následně provozním dispečerům. My si to operativně s kolegy provozními dispečery předáme a jsme tak schopni zpoždění vlaku buď úplně eliminovat či minimalizovat.

Vzhledem k silným mrazům a vydatnému sněžení v první polovině ledna si „na své“ přišli i dispečeři z Oddělení řízení provozu osobní dopravy. Velké mrazy bohužel způsobily neschopnost některých vozů osobní dopravy, kterých je již tak kritický nedostatek. Díky dobré spolupráci s jednotlivými Depy kolejových vozidel můžeme leckdy operativně měnit či doplňovat vozy i v jiných než domovských stanicích. Nicméně nedostatek vozů nám opravdu dělá vrásky na čele, neboť v případě vyřazení vozů musíme současně zabezpečit změny rezervací v takových vozech, což je někdy doslova „bojová hra“. Díky trpělivé práci dispečinku rezervací se i tyto kritické momenty zpravidla podaří vyřešit ke spokojenosti našich zákazníků. A to je naše priorita, dodává na závěr pan Zástěra.

MARTIN HARÁK


Šéfdispečer Lukáš Zástěra názorně ukazuje jednu z modelových situací v dálkové dopravě.

Síťoví dispečeři (na snímku zprava) Martin Kašpárek a Petr Šolta při řešení jedné z mimořádností v době sněhové kalamity.
Foto: AUTOR (2x)