České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Vypsána soutěž na opravy a údržbu tratí

Ing. Jan Komárek hovoří na tiskové konferenci.
Foto: AUTOR

Správa železniční dopravní cesty, s. o., vypsala soutěž za téměř 36 miliard korun na opravu a údržbu všech železničních tratí v ČR. Vítězná firma by se měla starat o nasmlouvanou infrastrukturu osm a půl roku.

Podrobnější informace prezentovala SŽDC na tiskové konferenci ve čtvrtek 15. ledna. Setkání s novináři se zúčastnili generální ředitel Ing. Jan Komárek, jeho náměstek pro strategii Ing. Bohuslav Navrátil, zástupce náměstka pro provozuschopnost dráhy Ing. Ivan Jágr a tiskový mluvčí SŽDC Bc. Pavel Halla.

Výběrové řízení bylo zveřejněno 8. ledna, lhůta pro vyžádání zadávací dokumentace skončí 4. března 2009. Nabídky do výběrového řízení budou moci zájemci podat do 16. března 2009. Rozhodnutí o vyhlášení výběrového řízení bylo učiněno na základě podrobného ekonomického rozboru a zkušeností z obdobných projektů menšího rozsahu, které prokázaly, že některé činnosti související s údržbou a opravami tratí dokáže efektivněji vykonávat externí dodavatel pod kontrolou zadavatele.

Cílem předání zmíněných činností externímu dodavateli je především efektivnější využití finančních prostředků; zlepšení kvality železniční dopravní cesty a zvýšení bezpečnosti na železnici očekává Správa železniční dopravní cesty od výběrového řízení na dodavatele části prací realizovaných na železničních tratích.

Z výsledků ekonomické analýzy vyplývá, že realizací zadatelných činností externím dodavatelem lze dosáhnout úspory vynaložených nákladů ve výši cca 9–11 % celkových nákladů v jednotlivých odvětvích.

Externí dodavatel určených prací spojených s údržbou a opravami železniční infrastruktury má větší možnost investovat do nákladných technologických zařízení a pořizovat nové moderní strojní vybavení pro údržbu a opravu železniční dopravní cesty. Také vzhledem k délce amortizace této techniky bylo rozhodnuto o střednědobém období pro zadání těchto činností souvisejících s údržbou a opravou železniční dopravní cesty, a to na 8 let.

Veškerá zadávací i kontrolní činnost samozřejmě zůstává v kompetencích SŽDC. Jsou stanoveny účinné nástroje pro kontrolu zadaných činností včetně přísných, nejen ekonomických, sankcí, např. při prodloužení výlukové činnosti, nedodržení postupů, kvality atd.

S ohledem na právní klasifikaci zakázky je nutno při zadání zakázky postupovat ve smyslu § 89, odst. 1, Zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách. Zhotovitel (vybraný uchazeč) vzejde z otevřeného zadávacího řízení pro uzavření rámcové smlouvy na poskytování služeb, dodávek a stavebních prací blíže specifikovaných v zadávací dokumentaci.

Inzerát o veřejné zakázce na provoz a údržbu železniční infrastruktury ČR v letech 2009–2017 byl zveřejněn na oficiální internetové adrese. Částka předpokládaná na realizaci vymezených činností externím dodavatelem byla stanovena na 4,4 miliardy korun ročně. V období osmi let se tedy počítá s částkou 35,8 mld. Kč. Tato částka vychází z dosavadních propočtů nákladů na údržbu a opravy železniční dopravní cesty během předchozích let. Navýšení vysoutěžených cen během zakázky bude možné pouze o meziroční nárůst stanovené inflace na základě dat Českého statistického úřadu.

Harmonogram výběrového řízení byl stanoven takto:

Převod zaměstnanců a sociální smír

Projekt zadání údržby a oprav železniční infrastruktury se bude týkat cca 4000 stávajících zaměstnanců SŽDC. Záměrem je převést většinu těchto zaměstnanců na soutěží vybraného zhotovitele s tím, že by tito zaměstnanci v převážném rozsahu vykonávali svoji dosavadní práci i nadále. Dodavatel musí přecházejícím zaměstnancům poskytnout přinejmenším stejná práva a sociální výhody, které jim byly poskytovány ze strany SŽDC, a není oprávněn tato práva jakkoliv omezovat nebo stanovit podmínky pro jejich uplatnění bez souhlasu přecházejících zaměstnanců.

Podmínky převodu zaměstnanců byly předmětem jednání s odborovými organizacemi, které působí na SŽDC. Jedná se zejména o využití schváleného Doprovodného sociálního programu pro zaměstnance, kteří splňují nebo splní podmínky pro jeho čerpání, stanovení podmínek zaměstnanosti u nového zaměstnavatele, řešení náhrady za režijní výhody, řešení podmínek poskytování příspěvku na důchodové a životní pojištění apod. Dohodnuté podmínky jsou obsahem Memoranda o zachování sociálního smíru a poskytnutí záruk při realizaci projektu zadávání údržby a oprav železniční infrastruktury, které po vzájemné dohodě podepsala SŽDC, ministr dopravy a odborové organizace působící na SŽDC.

Věříme, že zadání vybraného rozsahu údržby a oprav železniční dopravní cesty více odpovídá roli SŽDC, jakožto správce železniční infrastruktury, a zároveň zvýší efektivitu prováděných prací, minimalizuje prodlevy ve výlukové činnosti a zajistí kvalitativní zlepšení stavu železniční infrastruktury.

Konečným přínosem bude zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy.

Ing. Komárek řekl na závěr tiskové konference:

Myslím, že je to krok správným směrem. V současné době se zvyšuje podíl prací zajišťovaných externími organizacemi. Ten trend je realitou. My reagujeme na stav, který tady je, a snažíme se na něj odpovídat jednotným způsobem, jednotným systémem, který by měl být zárukou jak bezpečnosti, tak efektivity. Tento systém bude podle mého soudu funkční.

Železničář se zeptal, zda přechod zaměstnanců ze SŽDC k externí firmě (nebo firmám) bude součástí smlouvy, nebo zda bude záležet na tom, jestli je firma převezme. Ing. Navrátil ujistil, že to bude součástí smlouvy a počet přecházejících zaměstnanců bude určovat SŽDC.

Podle náměstka ředitele pro realizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Jiřího Nováka nařizoval vyhlášení soutěže Správě železniční dopravní cesty zákon. Fond bude posílat peníze z českých zdrojů, na opravy a údržbu nečerpá peníze z fondů EU.

Lze očekávat, že o zakázku bude velký zájem. Může jít buďto o velkou zahraniční evropskou firmu nebo se mohou domácí firmy domluvit na sdružení, které by o celou zakázku projevilo zájem.

Do železnic v ČR, jak píší Finanční noviny, půjdou v následujících letech desítky miliard korun z evropských fondů na modernizaci a výstavbu koridorů. Mají také tvořit podstatnou část 31 miliard korun, které letos fond pošle SŽDC na modernizaci české železniční sítě.

(S použitím textu tiskové zprávy SŽDC)

PRAHA (I. Štecha)