České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Vogtland Express stále v provozu

I přes velký rozmach konkurence na železniční síti Německa zůstávají soukromé dálkové vlaky spíše výjimkou. Soukromé podniky se orientují na dotovanou regionální dopravu, kde ztráty z provozu hradí jednotlivé spolkové země.

Do této oblasti patří i spoje Alex, které provozuje bavorské zastoupení společnosti Arriva, přestože se z pohledu malé České republiky jedná o vzdálenosti běžné spíše u dálkové dopravy. Vlaky Alex totiž spojují severobavorský Hof a Furt im Wald s bavorskou metropolí po trase dlouhé až 318 kilometrů a Mnichov s jihobavorskými letovisky Lindau a Oberstdorf na trase dlouhé až 221 kilometrů.

Mezi nevelký počet dálkových nedotovaných vlaků tak patří spoj Vogtland Express, který provozuje jednou denně dceřiná společnost Vogtlandbahn mezinárodní firmy Arriva. Vlak vyjíždí ráno z Plauen a přes Chemnitz míří do Berlína, kde zastavuje například na letišti Schönefeld a na nádražích Alexanderplatz, Friedrichstrasse a po desáté hodině dopoledne končí svou jízdu ve stanici Berlin ZOO. Zajímavostí je, že berlínským hlavním nádražím projíždí bez zastavení.

Na vlaky jsou nasazeny jednotky Desiro, vyrobené společností Siemens. V uvedených spojích nabízí společnost Vogtlandbahn také drobné občerstvení nebo přepravu jízdních kol. Na rozdíl od obvyklé dopravy zde však není možný předprodej a jízdenky se prodávají přímo ve vlaku. Cena jízdenky v celé trase z Plauen do Berlína stojí 27 eur. V nabídce jsou i různé slevy a zvýhodněné jízdenky. Například děti a mládež od 6 do 26 let obdrží slevu třicet procent.

Při cestách z Chemnitz do Berlína je tedy možné volit mezi Vogtland Expressem a vlaky společnosti Německá dráha (DB AG). Zatímco expres jezdí jen jedenkrát denně bez přestupu s jízdní dobou z Plauen na berlínské nádraží Friedrichstrasse 2 hodiny a 53 minut, nabízí DB AG několikrát denně spojení vlaky RegionalExpres a InterCity s přestupy v Lipsku s dobou jízdy na berlínské hlavní nádraží 2 hodiny a 27 minut.

Velký rozdíl je pak v obyčejném jízdném beze slev, které u Vogtlandbahnu činí na dané trati 23 eur, zatímco u DB AG celých 40 eur. Německá dráha má však širší sortiment slev, a tak například s takzvanou Bahncard 50 lze pořídit stejnou cestu již za 20 eur. Naproti tomu deset zvýhodněných jízdenek Vogtlandexpress stojí 195,50 eur, tedy 19,55 eura za jednu jízdenku.

(PeŠŤ)


Záběr zachycuje soupravu VT 04 ve fotbalovém nátěru při zastavení ve stanici Berlin Schönefeld.
Foto: AUTOR