Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Nejen výstavba třetího železničního koridoru v okolí Mariánských Lázní, ale i samotné železniční nádraží světoznámého lázeňského města doznává v poslední době zásadních změn. Po mnoha letech se tak výpravní budova dočkala naléhavé rekonstrukce. Na základě smlouvy, kterou akciová společnost České dráhy uzavřela s italskou firmou Grandi Stazioni, byly před rokem v železniční stanici Mariánské Lázně zahájeny stavební práce.
Technologie stavby a její postup zatím probíhá v souladu s harmonogramem a vše je kontrolováno a upřesňováno na pravidelných kontrolních dnech, konaných ve čtrnáctidenních cyklech. Vzhledem k tomu, že čilý stavební ruch probíhá zároveň při zachování běžného provozu, bylo nutné technologii stavebních prací přizpůsobit tomuto požadavku a rozdělit ji do několika etap, které korespondují s uzavřením částí nádražního objektu, říká ředitel Krajského centra osobní dopravy (KCOD) Českých drah Karlovy Vary Vladimír Omelka.
Přestože zvenčí budova vyhlíží prozatím neupraveně, byly některé rekonstruované objekty předány koncem minulého roku již do užívání. Konkrétně jedna externí firma provozuje od 19. ledna v nádražní hale luxusní veřejné toalety, které splňují všechna současná náročná kritéria a normy, jako je například bezbariérový přístup, kabinka pro imobilní či přebalovací boxy pro kojence. Z dalších prostor pak byly předány tři provozní místnosti – po jedné pro dceřinou společnost ČD Cargo, Regionální centrum provozu Českých drah, ale i Krajské centrum osobní dopravy Českých drah.
Ačkoliv se to může zdát na první pohled nereálné, zástupci investora Grandi Stazioni, zhotovitelské firmy Metrostav a konečně i zástupci správců a uživatelů Českých drah věří, že na konci letošního roku se, jakoby mávnutím kouzelného proutku, zdejší nádražní budova zaleskne v nebývalé kráse. A to nejen jako odbavovací budova Českých drah, ale i jako příjemné obchodní centrum jihozápadní části světoznámých lázní, říká s určitou pýchou v hlase ředitel Omelka.
Architektonický návrh pochází z ateliéru známého dopravního architekta a designéra Patrika Kotase a má snahu co nejvíce respektovat původní vzhled budovy za použití moderních interiérových prvků. Začátkem loňského prosince se stavební činnost, v souvislosti s dokončením první etapy, přesunula do hlavní, takzvané odjezdové haly, kde se nyní staví nové ČD Centrum a další prostory určené především cestující veřejnosti. Z tohoto důvodu byly přesunuty současné osobní pokladny, informace, úschovna zavazadel a tranzito do náhradních prostor, které zhotovitelská firma Metrostav zřídila v bývalé příjezdové hale.
Inženýr Omelka upozorňuje, že určité nepohodlí cestujících, spojené s revitalizací budovy mariánskolázeňského nádraží, bude v letošním roce umocněno náhradní autobusovou dopravou, která bude zavedena v rámci budování třetího železničního koridoru v úseku Plzeň–Cheb, jehož investorem je Stavební správa Plzeň ze s. o. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Mariánskolázeňští se letos dočkají přestavby kolejiště, nových nástupišť a také nového podchodu, včetně výtahu pro bezbariérový přístup imobilních spoluobčanů. A aby nebyl dobrým zprávám ještě konec, Karlovarský kraj v současné době připravuje ve spolupráci s městy za pomoci Evropských fondů vybudování tří autobusových terminálů. Vedle Sokolova a Chebu byly vybrány i Mariánské Lázně. Takže již nyní se připravuje projekt na celý přednádražní prostor v Mariánských Lázních, který je konzultován s ateliérem architekta Patrika Kotase a navazuje na revitalizaci nádražní budovy.
Odbavovací terminál veřejné dopravy v Mariánských Lázních tak bude nedílnou součástí krajského integrovaného dopravního systému, kombinujícího železniční, městskou trolejbusovou a linkovou autobusovou dopravu. V projektu je pamatováno i na společný informační systém a parkovací místa pro osobní automobily v rámci systému Park+Ride. Celý přednádražní prostor tak naváže na již rekonstruované městské komunikace. Nádraží Mariánské Lázně se tak stane do dvou let důstojnou vstupní branou do tohoto krásného lázeňského města, dodává Vladimír Omelka.
Současné osobní pokladny, informace, úschovna zavazadel a tranzito fungují v bývalé příjezdové hale.
Foto: AUTOR