Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Oddělení marketingového servisu (OMS) úseku náměstka generálního ředitele ČD pro marketing a komunikaci rozšířilo ve spolupráci s odbory 16 a 7 informační systém výluk o informace o mimořádnostech. Co nového tento systém přinese zaměstnancům, především však našim zákazníkům, nám vysvětlil Roman Menc z OMS, jeden z autorů informačního systému.
Informační systém výluk někteří čtenáři již znají, jiní možná ještě ne. Připomenete nám ve stručnosti, oč jde?
Informační systém (IS) výluk je, zjednodušeně řečeno, centrální databáze obsahující plánované výluky s dopadem na cestujícího. Z této informační databáze se automaticky distribuují informace do všech elektronických informačních kanálů. Počínaje internetovými stránkami ČD, přes elektronický jízdní řád, e-mailové zpravodajství, až po rozhraní pro tisk staničních vývěsek. Z databáze se také čerpají informace pro některá média, informační portály a stránky našich partnerů.
Nutno poznamenat, že vlastní IS by byl bez kvalitních dat sám o sobě k ničemu. Proto za ním stojí tým zkušených lidí z odboru 07, kteří den co den zpracovávají a upravují odborná data do „jazyka“ srozumitelného cestujícím, laické veřejnosti. Každá taková výluka je pak detailně popsána číslem a názvem tratě, dotčeným úsekem a krajem, opatřeními v osobní dopravě, specifikací omezených služeb, poznámkou atd.
S jakým ohlasem se tento informační systém shledává u lidí?
Řekl bych, že relativně je o něj tak vysoký zájem, až nám občas nechtěně kolabují některé internetové servery. Jedná se totiž o jednu z nejnavštěvovanějších webových stránek webu ČD. Databáze odběratelů e-mailového zpravodajství, která je společná s off-line jízdním řádem ke stažení, dosahuje k dnešnímu dni něco kolem 33 000 uživatelů a každým dnem roste. Je vidět, že o tuto tematiku je opravdu zájem a že jdeme správným směrem.
V čem se tzv. modul mimořádností liší od informačního systému výluk? Co je na něm zajímavého?
Neřekl bych, že se něčím zásadním liší, je to jeden informační systém. Modul mimořádností je dokonce jakýmsi nedílným dvojčetem databáze výluk, neboť některá kmenová data a principy jsou pro obě aplikace identické. Rozdíl vidím spíše v systému pořizování dat a jejich dalším zpracování a využití. Modul mimořádností plní oproti systému výluk hned dvě základní funkce, jednak je vlastním informačním systémem, poskytujícím informace veřejnosti o mimořádnostech na tratích, ale je také nástrojem vnitropodnikové krizové komunikace.
Zajímavého na něm je toho více. Třeba to, že v praxi výrazně zkracuje dobu od vzniku nehody do okamžiku, kdy se veřejnost dostane k vlastním autorizovaným informacím. Modul mimořádností zajistí také tok informací i zaměstnancům ČD – tedy nejen holou informaci o tom, že se nepříjemnost stala, ale i tolik potřebné informace o tom, jak se bude zajišťovat přeprava cestujících, jak dlouho bude tento stav trvat atd. Pomocí tohoto systému budeme moci do budoucna efektivně komunikovat a koordinovat činnost našich pracovníků v případě krizového scénáře, jako tomu bylo například u nehody vlaku EC 108 ve Studénce. Tehdy se ukázalo, nakolik je v danou chvíli problematické a časově náročné se dostat k aktuálním informacím, které lze publikovat směrem ven.
Jakým směrem se tyto dva systémy budou ubírat? A co nového plánujete?
Situace je taková, že momentálně testujeme modul mimořádností s dispečery osobní dopravy zatím jen ve vnitrofiremním prostředí. Testuje se jak automatické rozesílání e-mailového zpravodajství, tak informačních SMS vybraným pracovníkům. Pokud všechny testy proběhnou v pořádku, a já věřím, že ano, začneme tyto informace publikovat i směrem k veřejnosti. Jednak pomocí webových stránek ČD, elektronického vyhledávače spojení, jednak prostřednictvím direkt-mailu registrovaným odběratelům výluk v závislosti na preferenci jednotlivých krajů a tratí atd.
Do budoucna plánujeme vícero věcí. Například se uvažuje o implementaci celého informačního systému do pokladního systému UNIPOK anebo o rozesílání informačních SMS vlakovým četám působícím v blízkosti nehody, ale i cestujícím. V případě, že mají čtenáři Železničáře zájem získat více informací o tomto systému anebo by chtěli být zařazeni do jeho testování, mohou mi napsat na e-mail: menc@cd.cz.