Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Nedávno se dostal Airbus A-320 po startu z newyorského letiště patrně nikoli vinou posádky do vážných potíží. Posádce i 150 cestujícím zachránil životy kapitán letadla Chesley Sullenberger. Letadlo, kterému vysadily oba motory, navedl klouzavým letem na hladinu řeky Hudson. Byl to odvážný manévr; nikdo z letadla nezahynul, došlo jen k několika zraněním.
Kapitán se stal právem hrdinou nejen Ameriky, ale celého světa. Jeho jméno a fotografii uveřejnily snad všechny světové agentury a starosta New Yorku mu udělil nejvyšší vyznamenání – klíče od města, přestože se pan Sullenberger nemohl osobně předávání účastnit, protože musel být stále k dispozici vyšetřovatelům. Potápějící se letadlo opustil jako poslední, aby se přesvědčil, že se všichni zachránili.
Před půl rokem se stala podobně tragická událost u nás. Před EC Comenius se ve Studénce při rychlosti 133 km/h zřítil most. Kapitán vlaku – strojvedoucí Jiří Šindelář – bleskově reagoval a podařilo se mu snížit rychlost vlaku v okamžiku střetu na 90 km/h, což mělo nemalý vliv na zmírnění následků. Zahynulo osm cestujících, desítky byly zraněny. Nicméně cestujících ve vlaku bylo mnohem mnohem víc. Nelze vyloučit, že pan Šindelář zachránil život také nejméně sto padesáti lidem. Ač sám zraněn, pomáhal vyprošťovat cestující, než přijeli záchranáři.
Přestože média u nás informovala o neštěstí poměrně podrobně, jméno strojvedoucího jaksi zapadlo. Jen několik titulů s ním uveřejnilo rozhovor a MF Dnes ho nominovala jako osobnost roku 2008 mezi dalšími 27. Dostal také ocenění ke Dni železnice, které ale kromě železničního tisku na veřejnost příliš neproniklo.
Asi by si zasloužil publicitu srovnatelnou s americkým kapitánem. Lidský život je přece to nejcennější, co každý člověk má. O život jde „až“ v první řadě.