Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V žst. A, kde vlaky vypravuje výpravčí návěstí Odjezd, zastaví rychlík z dopravních důvodů (např. pro křižování, pro zpravení rozkazem apod.). Rychlík zastaví v prostoru pro nástup a výstup cestujících. Zastavení rychlíku pochopitelně není vyznačeno v JŘ pro veřejnost. Na peroně v tu chvíli postávají cestující, kteří čekají na osobní vlak stejného směru, tento osobní vlak má jet podle JŘ např. za 15–30 min. Tito cestující mají zakoupeny platné jízdenky z A do stanic, ve kterých tento rychlík pravidelně zastavuje, a rozhodnou se pro jízdu tímto rychlíkem ve chvíli, kdy zjistí, že rychlík ve stanici zastavil.
Mohou tito cestující uvedený rychlík použít, a nebo nemohou?
Jak by v případě jejich nastoupení do vlaku měl postupovat vlakový doprovod?
Je toto někde řešeno? Jak? Výpravčí
Redakce požádala o vyjádření příslušného odborníka:
Z pohledu činnosti výpravčího a bezpečnosti cestujících při mimořádném zastavení vlaku je vše řešeno předpisem SŽDC (ČD) D 2.
Umožnění nástupu do vlaku, který ve stanici zastavil mimořádně z dopravních úkonů, je v souladu s Vyhláškou 175/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů ze dne 15. června 2000 o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu v kompetenci dopravce, viz citace § 16, odstavce 4. (...) „Zastaví-li vozidlo z provozních důvodů mimo stanici nebo ve stanici, kde podle jízdního řádu nezastavuje, smí cestující vystoupit, případně i nastoupit jen se souhlasem řidiče nebo jiné pověřené osoby dopravce.“ (...)
V praxi to tedy znamená, že pokud dispečer Odboru 16 povolí nástup do mimořádně zastaveného vlaku (cestujícím to sdělí buď průvodčí daného vlaku nebo se to vyhlásí staničním rozhlasem podle toho, v které stanici či zastávce vlak zastaví), cestující do takového vlaku mohou nastoupit. Pokud nástup nebude povolen a cestující přesto do vlaku nastoupí, jedná se ve smyslu SPPO o porušení přepravních podmínek včetně odpovídající sankce.
Závěr je tedy ten, že rozhodčím v těchto záležitostech je zásadně dispečer Odboru 16 GŘ ČD.