České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Vlečka HMMC ve zkušebním provozu

Rozhodnutím Drážního úřadu ČR je od 21. ledna ve zkušebním provozu železniční vlečka automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Železniční vlečka má název HMMC Nošovice.

Vlastníkem železniční vlečky je Hyundai Motor Manufacturing Czech, s. r. o., provozovatelem firma RAILLEX, a. s., a provozovatelem drážní dopravy ČD Cargo, a. s. Přípojovou stanicí nové železniční vlečky je železniční stanice Frýdek-Místek.

Vlečka HMMC Nošovice se bude využívat k zásobování automobilky většinou surovin a komponentů a odvozu automobilů po železnici. Vlečku tvoří koleje č. 1, 2 a 4 pro vjezdy a odjezdy vlaků, objíždění souprav a předávku i přejímku vozů; kolej č. 3 s přilehlou zpevněnou plochou je pro manipulaci s kontejnery. Nakládka přes čelní rampu bude probíhat na kolejích č. 4a a 6a. Koleje č. 6 a 8, jejichž výstavba probíhá jako poslední, jsou pro vykládku svitků plechů v halách provozu HYSCO.

Jak nás informoval Ing. Ivan Čimbora, vedoucí provozní skupiny ČD Cargo, a. s., Provozní jednotky Ostrava, podle plánovaného obsazení zaměstnanců ČD Cargo, a. s., bude ve směně nádražní (tzv. dispečer vlečky), který bude řídit dopravní provoz na vlečce, sjednávat jízdy vlaků s výpravčím přípojové žst. Dobrá u Frýdku-Místku, koordinovat posunové práce a přístavbu vozů na jednotlivá manipulační místa s vedoucími obsluh manipulačních míst (mistry provozů). Dále posunová četa o síle vedoucí posunu a posunovač, strojvedoucí (s hnacím vozidlem ř.742), vozmistr a nákladní pokladník. To vše ale až od plného náběhu výroby automobilky, distribuce surovin a produkce po železnici.

Do té doby zajistí patrně jednorázové obsluhy vlečky posunová četa z Frýdku-Místku. Zásilky odbaví v rámci přechodné technologie nákladní pokladna Frýdek-Místek. Fyzickou předávku a přejímku vozů a zásilek s vlečkařem zajistí vozmistr rovněž z Frýdku-Místku, takže prozatím jediným stabilním zaměstnancem bude nádražní. Ten totiž musí před příjezdem vlaku na vlečku splnit řadu důležitých dopravních úkonů, stanovených Přípojovým provozním řádem a Vnitřním předpisem vlečky. Např. vzhledem ke sklonovým poměrům (na přípojné koleji č. H1 vlečky je spád 15,7 promile) a k nedostatečné délce dopravních kolejí v žst. Dobrá u Frýdku-Místku nesmí vlak nikde zastavit a jeho jízda na vlečku tak musí být sjednána a zabezpečena ještě před jeho odjezdem z železniční stanice Frýdek-Místek.

NOŠOVICE (ski)


Blíží se doba, kdy o podobné záběry na trati Frýdek-Místek – vlečka HMMC Nošovice nebude nouze. Na snímku je ovšem první vlak ČD Carga č. 80037 s 20 vozy pro přepravu osobních automobilů o délce 476 m a hmotnosti 500 t, který odjel z Frýdku--Místku v pondělí 2. února v 11.40 h a na vlečku HMMC Nošovice dorazil ve 12 h. Po příjezdu byl přestaven na kolej 6a, kde bude probíhat nácvik nakládky. První vlak ČD Carga přivezla lokomotiva 742433-6, strojvedoucí Petr Peterek z provozního pracoviště (PP) Ostrava hl. n., obsluhu sjednával dispečer vlečky Zdeněk Kaiser z PP Ostrava Kunčice a se soupravou posunoval vedoucí posunu PP Ostrava Kunčice Robert Veselý.
Foto: JIŘÍ ŠTURM