Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Trvalo jedenáct měsíců, než se privatizace maďarského drážního MÁV Cargo zcela završila. Dne 2. ledna 2008 podepsalo konsorcium, jež tvořila rakouská Rail Cargo Austria (RCA) a Raaberbahn (GySEV) privatizační dohodu a 2. prosince 2008 došlo k jejímu naplnění. Ovšem závěrečná partie již proběhla bez maďarsko-rakouské Raaberbahn. Podrobnější informace o této významné transakci poskytl dopravnímu tisku člen představenstva RCA a jeho mluvčí Friedrich Macher.
RCA kupuje MÁV Cargo za 400 milionů € (cca 10 miliard Kč). Současně se kupec, patřící do koncernu Rakouské dráhy ÖBB, zavázal investovat během nadcházejích pěti let 165 milionů €. Dále zaručuje, že u MÁV Cargo zůstane zachováno 3100 pracovních míst.
Perly místo šrotu
S MÁV Cargo si podle F. Machera RCA zajistila „perly MÁV“. K parku 13 000 vagonů patří do koupeného balíku výrobna vagonů v Miškolci, nákladní terminál Bilk u Budapešti, ale také množství trvalých zákazníků. Celková drážní síť měří kolem 8000 km. Jediným minusovým bodem je, že z 13 000 nákladních vozů jich 3000 není dnes k použití. F. Macher vyvrací pověsti z medií, že RCA získala hromadu šrotu: Shledali jsme vozový park v podstatně lepším stavu, než jsme se obávali. Přesto bude třeba velkého úsilí dostat jej na technickou úroveň vozidel rakouského partnera. Ty ovšem patří k nejlépe udržovaným vozům v Evropě.
Na 3. a 4. místě v Evropě
V současnosti se nepočítá s rozpuštěním maďarského podniku do systém RCA: zůstane samostatným podnikem, odpovědným za své hospodářské výsledky. Management se nevymění, ale doplní. Transakcí se stávají RCA a MÁV Cargo s celkovým objemem 141,5 milionů přepravených tun v roce 2007 třetí největší nákladní dráhou v Evropě za Německou dráhou DB a polskou PKP. Vztaženo na dopravní výkon v tunokilometrech jsou s 28,2 miliardami tkm na čtvrtém místě za DB, PKP a francouzskou SNCF.
V jihovýchodní Evropě jsou oba podniky dohromady číslem jedna, daleko před rumunskou Marfa s 49,6 miliony tun a 10,2 miliardami tkm. Cíl vedení RCA stát se společně s MÁV Cargo evropským číslem dvě se zdá reálný: náskok PKP s jeho ročním obratem 153,4 miliony přepravených tun je relativně malý.
Výstavba sítě
Dále se očekává, že podnik bude do budoucna výrazněji přítomen v dunajském koridoru, protože nyní bude možné průběžné napojení na Ukrajinu, k Černému moři a na Balkán. Místem kontaktu širokého a normálního rozchodu je stanice Záhony na ukrajinsko-maďarské hranici, která se má vybudovat jako brána na trhy v Itálii, Francii a Švýcarsku.
Dále se počítá s vytvořením sítě logistických center a terminálů ve střední a východní Evropě; během tří let má následovat celoplošná distribuce. K otázce dalších akvizic ve východní Evropě Macher uvedl, že strategická hodnota převzetí dalších železničních podniků by nebyla tak vysoká, jako v případě MÁV Cargo. Pokud jde o protesty maďarských zaměstnanců proti prodeji podniku, ujasnil Macher, že se odpor netýkal RCA, nýbrž byl proti zásahům v Maďarsku. Tak podíl zaměstnanců na kupní částce od RCA nebyl proti původním příslibům nezdaněný a MÁV navíc rozhodl, že volné jízdenky pro pracovníky MÁV Cargo zruší.
To, že Raaberbahn musela být na zásah bruselských protimonopolních úřadů z původního konsorcia vyloučena, Macher kriticky komentoval: EU nesprávně posoudila situaci na trhu. V tom prý však Raaberbahn nebyla zcela nevinně, protože kvůli svému jednání musela „jít do kolen“. RCA ji v žádném případě ze smlouvy nevytlačila. Spediční holding – dceřiný podnik RCA – svůj podíl na Raaberbahn ve výši 5,9 procent prodá – pravděpodobně maďarskému státu.
Rok 2007 | RCA | MÁV Cargo |
Obrat (v milionech €) | 2373 | 352,6 |
Operativní zisk (v mil. €) | 24,7 | 1,9 |
Počet zaměstnanců | 8121 | 3790 |
Přepravené tuny (v mil.) | 97,0 | 44,5 |