Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Jistě si už i mnozí naši čtenáři všimli, že hluboko do našeho vnitrozemí zajíždějí s vlaky osobní přepravy také polské lokomotivy. Na vlacích R 208/209 Vltava ze stanice Moskva Belorusskaja–Praha hl. n. a zpět můžeme v Praze od nového jízdního řádu vidět lokomotivu řady EU07 polské společnosti PKP Intercity ze skupiny PKP S.A.
Aby tyto polské lokomotivy mohly jezdit po kolejích České republiky, bylo je třeba pro takový provoz přizpůsobit. Na vlak R 208 se tato lokomotiva nasazuje v Katovicích, kde má vlak pobyt kvůli manipulaci se sestavou soupravy. Jak nás informoval přednosta PJ Bohumín DKV Olomouc Jan Podstawka, o zajíždění polských lokomotiv na naše území bez přepřahání na státních hranicích a s výrazným krácením pobytů s tím spojených se však uvažovalo už dávno.
Nějakou dobu trval proces schvalování lokomotiv, protože musí vyhovovat požadavkům v souladu s vyhláškou 173 z roku 1995 Sb., a samozřejmě i zákona o dráhách. Lokomotiva řady EU07 absolvovala požadované testy a měření na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích, část zkoušek absolvovala za účasti odborníků z VÚŽ i na zkušebním okruhu CNTK, což je zkušební ústav v Polsku, ve Żmigrodu u Wrocłavi.
Drážní úřad po provedených měřeních lokomotivu pro provoz na tratích v České republice schválil, přičemž byly samozřejmě respektovány i připomínky SŽDC. Pětice polských lokomotiv řady EU07 byla vybavena u nás používaným klasickým vlakovým zabezpečovačem VZ-LSII a radiostanicemi systému TRS, VS-67. Montáže radiostanic u posledních lokomotiv EU07-446 a EU 07-364 realizovala na zakázku PKP Intercity pardubická firma T-CZ ve dnech 26. a 27. ledna 2009 v hale provozního ošetření PJ Bohumín za přítomnosti polských odborníků.
Jsme velmi spokojeni s technickou úrovní montovaných zařízení. S jejich instalací nemáme žádné problémy. Zásahy jsou velmi dobře promyšlené. Zbývá už jen jezdit, hodnotil technické úpravy vedoucí oddělení oprav „Jižního závodu“ PKP Intercity Kraków Marek Kapusta. Montáž vlakového zabezpečovače provedli na všech pěti lokomotivách už dříve vlastními prostředky podle technické dokumentace jejich konstrukční kanceláře s využitím podkladů firmy AŽD. Radiostanicemi ale lokomotivy osazují v prostorách PJ Bohumín. Snižuje to náklady, protože montéři dodavatelské firmy nemusí zajíždět do Polska. A radiostanici lze u nás ihned odzkoušet, což by v Polsku nebylo možné.
Je fakt, že pro našeho strojvedoucího, který jede s touto polskou lokomotivou, je to asi jako s řidičem auta značky Ferrari, který si sedne za volant Fabie; jízdu si v podstatě vychutná jinak, protože má na všechno více času, řekl s úsměvem strojvedoucí Miloš Šimiček. Vzápětí ovšem dodal, že polská lokomotiva je velmi spolehlivá. Svým výkonem 2000 kW a maximální rychlostí 125 km/h pro vlak se 120km provozní rychlostí dostatečně vyhovuje. Výkonem se blíží naší řadě 130, ale komplexně jde o tak odlišnou koncepci, že ji s našimi lokomotivami nelze srovnávat.
Elektromontér T-CZ Jiří Marks v kabině strojvedoucího lokomotivy EU07-446 se právě zabýval kabeláží.
|
Předem jsme si vyjednali, aby se i sedačky či umístění radiostanice a další prvky přiblížily našim zvyklostem. Polští kolegové nám vycházejí vstříc. Jde například o regulaci vytápění, umístění chladničky, možnost umýt si ruce. Jsou to ale konstrukční zásahy, které je třeba schválit. U našich lokomotiv máme v prostoru mezistěny mezi kabinou a strojovnou šatník, bojler i ledničku. Tento prostor polské lokomotivy nemají. Všechno by mělo fungovat do jara, říká pan Šimiček.
Snahu o zvýšení komfortu ve zmíněných lokomotivách pro obsluhu potvrdil i mistr oprav elektrických lokomotiv depa Katowice Dariusz Śleziona a poznamenal, že takzvaná bohuminizace, jak si Poláci žertovně pojmenovali proces přizpůsobení polské lokomotivy pro provoz v podmínkách ČR, bude pokračovat.
Až bude všechno schváleno, dodáme i požadované elementy pro zvýšení komfortu, dodal polský mistr oprav. Zástupci polské opravny zde byli k dispozici čtyřem montérům firmy T-CZ z hlediska přípravy montáže.
To si pochvaloval i elektromontér společnosti T-CZ Jiří Marks, protože tak nehrozí zbytečná demontáž některého z krytů a podobně. Jak dodal, montáž radiostanice VS-67 rozšířené o systém GSM-R je trochu obtížnější pro málo místa, takže zařízení umístili na poličky za strojvedoucím. Mají na to vypracovaný a schválený projekt. Na poličkách zůstalo i místo pro případné osazení lokomotivy slovenskou radiostanicí, takže lokomotiva bude univerzální pro provoz v Polsku, Česku i na Slovensku.
V bohumínské hale oprav u jedné z posledních upravovaných lokomotiv pro provoz na tratích SŽDC jsou (zleva) elektromontér z depa Katowice Krzysztof Küchler, přednosta PJ Bohumín DKV Olomouc Jan Podstawka, strojvedoucí PJ Bohumín Miloš Šimiček, mistr Oprav elektrických lokomotiv depa Katowice Dariusz Śleziona a vedoucí oddělení oprav Jižního závodu PKP Intercity Kraków Marek Kapusta.
Foto: AUTOR (2x)