České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Světlá n. S.: kulturní prostředí

Původní výpravní budova ve stanici Světlá nad Sázavou, pocházející patrně z roku 1870, měla proti té dnešní poloviční velikost. Roku 1903 byla otevřena trať Světlá nad Sázavou–Kácov a v té době byla budova „zrcadlově“ přistavěna do současné podoby.

Výpravní budova si zachovala téměř původní vzhled. Vyměnila se okna, ovšem ta neodpovídají původním tvarům, stejně jako dveře – ty jsou hliníkové. Jinak je budova velice pěkná. Rovněž vnitřní prostory pro cestující i zaměstnance jsou velice kultivovaně opraveny a uspořádány. Prostory v okolí, ať již před nádražím směrem k městu nebo u prvního nástupiště, dostaly nový vzhled, a to zásluhou dobré spolupráce Českých drah s městem Světlá nad Sázavou, říká zástupce přednostky Provozního obvodu Havlíčkův Brod Josef Kaplan. Celkové prostředí na nádraží ve Světlé je velmi příjemné. Zastavují zde všechny rychlíky spojující Prahu a Brno, které jedou přes Vysočinu. Ve Světlé nad Sázavou se rozhodně nemusí před cestujícími stydět. Navíc každoročně sem jezdí hodně Holanďanů, kterým se u nás moc líbí.

V sousedství výpravní budovy najdeme objekt reléového zabezpečovacího zařízení, který byl postaven v letech 1984 až 1985, podobně jako stejné budovy v Okrouhlici, Leštině u Světlé, Vlkanči, Golčově Jeníkově a Čáslavi.

Počátek osmdesátých let byl ještě ve znamení poloautobloku na trati z Havlíčkova Brodu do Kolína a elektromechaniky ve stanicích. Traťové a staniční zabezpečovací zařízení se mělo rekonstruovat a ve stanicích měla nastoupit „reléovka“ a na trati autoblok. Tehdy někdo „vymyslel“, že zařízení reléovky se umístí do plechových budov. Říkalo se, že jsou to dřívější budovy na sklady, ke kterým se musela „dovymyslet“ okna, vzpomíná Ing. Kaplan. Tak se postavily tyto nehezké a neúsporné stavby s kovovou konstrukcí. V létě bývá v budovách „hic“, v zimě zase velmi chladno. Ve všech zmíněných objektech byly zřízeny i nové dopravní kanceláře. Jedině ve Světlé nad Sázavou naštěstí zůstala dopravní kancelář ve staré budově. Budova reléového zabezpečovacího zařízení zde slouží výhradně pro zabezpečovací zařízení.

Neestetický a hlavně neekologický plášť objektů byl v minulých letech zateplen a přestavěn tak, že vypadá jako zděný. A to vše díky iniciativě Miroslava Beneše, tehdy vedoucího technického oddělení na Správě budov, dnes již přednosty Správy budov a bytového hospodářství Správy dopravní cesty Jihlava ze státní organizace SŽDC. Rovněž nový barevný nátěr budovy reléového zabezpečovacího zařízení byl navržen v duchu barev původní, historické výpravní budovy.

Toto řešení bylo zvoleno jako jakýsi pilotní projekt na zefektivnění provozu budov a samozřejmě též zvýšení estetičnosti prostředí. Myslím, že ve Světlé se to povedlo. Měly by následovat budovy reléového zabezpečovacího zařízení v ostatních stanicích, ale z důvodu vyšších finančních nákladů jde vše prozatím pomaleji.

Pokud se to jen trochu podaří, projekt na oživení budov reléového zabezpečovacího zařízení si zaslouží znovu probudit. A začít se může třeba v Okrouhlici, v první stanici za Havlíčkovým Brodem směrem na Prahu. Peněz sice není moc k dispozici, ale v letošním roce se podle vyjádření SDC Jihlava budou v budově RZZ v Okrouhlici vyměňovat okna a dále vnitřní instalace. Kdyby se našly peníze i na zateplení a nový plášť, bude to zcela určitě ku prospěchu věci, dodává Ing. Kaplan.

MARTIN HARÁK


Josef Kaplan ukazuje na přestavěnou budovu reléového zabezpečovacího zařízení ve Světlé nad Sázavou. V pozadí historická výpravní budova.
Foto: AUTOR