České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Pro tento týden
Ještě k případu Bystřice

Na konci minulého týdne prošla všemi médii zpráva o opilém výpravčím v Bystřici u Benešova. Regionální tisk dokonce fabuloval, kterak ho policisté vezli v poutech – to je ovšem jen taková lidová novinářská tvořivost.

Ve skutečnosti je třeba zdůraznit, že jeho nepřípustný stav zjistily České dráhy svou kontrolní činností, že na špatnou komunikaci upozornili jeho kolegové v sousedních stanicích a nadřízení zařídili okamžité vystřídání a zajištění bezpečnosti dopravy.

Přednosta žst. Benešov u Prahy Karel Červenka, kterému Bystřice „patří“, se ještě v noční směně dostavil do Bystřice u Benešova a spolu se svými dozorčími na místě zjistil, o co jde, a nařídil zkoušku detekčním zařízením. Přístroj ukázal více než dvě promile. Výpravčího okamžitě stáhl ze služby, kterou převzal jeden z dozorčích. Protože šlo o podezření z trestného činu, zavolal Policii ČR, která opilost svým přístrojem potvrdila.

Náměstek generálního ředitele pro provoz Ing. Jiří Kolář, Ph.D., po ověření nařídil okamžité propuštění onoho výpravčího pro hrubé porušení pracovních povinností. Vzhledem k věku onoho muže, 59 let, je to opatření drakonické, ale nelze dělat nic jiného. Člověk, který se ve službě „upraví“ tak, že mu naměří přes dvě promile alkoholu...

Náměstek Kolář vydal po tomto incidentu ještě další opatření: kontroly detekčními přístroji na obsah alkoholu v dechu, kterými jsou vybavena všechna pracoviště, budou častější. Navíc i tam, kde mají dosud jen detalkolové trubičky, budou postupně dosazeny elektronické přístroje, které kontrolu urychlují a usnadňují.

Denně dochází na silnicích v ČR k desítkám havárií a smrtelných úrazů; za mnohými z nich jsou podnapilí řidiči. Přesto jsou tato ohrožení bezpečnosti pro některé novináře jako houska na krámě. Nejsou pravdivé názory, které jsem nedávno zaslechl, že na silnici nejde o obecné ohrožení. Že řidič ohrožuje sebe a možná protijedoucí automobil. Nedávná kauza autobusu, který uhýbal zběsilému řidiči v osobním autě a utrhla se s ním krajnice, svědčí o opaku. Zraněných tam bylo mnoho.

Na závěr se chci ještě zmínit o tom, že výpravčí v Bystřici u Benešova žádnou havárii nezpůsobil. Byly kvůli němu zpožděny dva osobní vlaky a přípoj čekající v Benešově u Prahy, dohromady činilo zpoždění 29 minut.

IVO ŠTECHA