Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V padesátých letech minulého století se konečně slavný StEG mezi Prahou a Českou Třebovou dočkal aspoň trochu modernějšího zabezpečovacího zařízení namísto letité elektromechaniky. Začal se tam instalovat sovětský autoblok a ve stanicích Pečky a Velim i reléové zabezpečovací zařízení stejné provenience. Později došlo i na další stanice – dostaly také sovětské reléovky.
V době studené války a železné opony jsme na nejmodernější modely zabezpečení „nedosáhli“, takže jsme museli vzít zavděk sovětským. Pravda, byl to jistý pokrok; postavení vlakové cesty bylo rychlejší, nepotřebovalo výhybkáře ani signalisty; ale co do spolehlivosti to sem tam nebylo úplně to pravé ořechové.
Sloužil jsem tenkrát v Českém Brodě jako peronista a hlavní výpravčí nechal z nějakého důvodu u vjezdu od Poříčan postát jakéhosi těžkotonážníka. Po chvíli mu postavil průjezd po „rovné“, stál jsem u panelu a koukal na to. Když se průsvitky mezi vjezdovým návěstidlem a krajní výhybkou začervenaly, šel jsem na peron předpisově očekávat vlak.
Najednou mě zaskočil rachot úplně jinde, než jsem čekal, a štokr mi málem odřel břicho, když vjížděl na šestou kolej! Těžkotonážník zastavil u červené na odjezdu a hned nadával: Co to k sakru děláte? měl jsem postaveno jednou zelenou – a vjíždím odbočkou! Co je to za bordel? A sápal se do dopravní kanceláře.
Co s tím? Takové selhání je naprosto nepřijatelné, každý si představoval vjezdy na obsazenou kolej, následky… Nikdo si ale nepřipouštěl, že by k takovému průšvihu mohlo dojít chybou na samospasitelném sovětském(!) výrobku! To bylo politicky neúnosné!
Hledalo se řešení. Úplně se to, jak se dnes říká, zamést pod koberec dost dobře nedalo. A tak příslušná politicko-odborná komise bádala. Všichni zúčastnění se za nějaký čas dověděli, že komise nalezla v předmětném relátku, které to údajně způsobilo, uskřípnutou mrtvolku myšky…
No, snad. Ale vzal jsem si z toho poučení: i dnes, v době dokonalých počítačů, ničemu nevěřím na celých sto procent. Vždycky se tam může objevit nějaká myš.