Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
K převzetí prezidentské funkce v mezinárodní Technické komisi FISAIC (TK) pro železniční dědictví a železniční modely si Zemský svaz FISAIC ČD nemohl vybrat vhodnější prostředí než žst. Děčín hl. n.
V obvodu stanice, jejíž výpravní budova je kulturní památkou, je v bývalém stavědle 15 (sever) muzejní expozice. Týká se historie železničního uzlu a nejdokonalejšího zabezpečovacího zařízení epochy „pevné páky“ – zařízení elektrodynamického a jeho rarit. Je tam čtyřřadý přístroj z roku 1941 a nový jedinečný přírůstek – stavědlový přístroj firmy Pintsch. A konečně i v obvodu lokomotivního depa jsou mnohé jedinečnosti, mezi něž patří i cisternový vůz ÖNWB (c. k. priv. Rakouská severozápadní dráha).
Krátká prohlídka v souvislosti s převzetím prezidentské funkce navodila vhodnou atmosféru dokládající zájem Skupiny ČD, SŽDC a hlavně samotných železničářů o uchování dědictví. Podle výsledku voleb převzal dnem l. ledna 2009 funkci prezidenta výše uvedené Technické komise Dr. Ing. Roman Štěrba (GŘ ČD).
Prostředí pro slavnostní inauguraci, které ocenil stávající prezident TK pan Dieter Koschmann (DB AG resp. BSW), naznačilo, že rozsah probíhajících úkolů, definovaný z mezinárodně schváleného dokumentu FISAIC z roku 2006, není uzavřený. Vždyť iniciativy železničářů nejrůznějších věkových kategorií naznačují, že jak péče o technické památky, tak zejména o kolejová vozidla, představují pro budoucnost obrovský kapitál netušených marketingových možností prezentovat firmu, dráhu i celou republiku.
Péče o železniční dědictví je jen jednou částí zájmů. Nejen u nás, ale i v Evropě. Pro ilustraci: v roce 2008 se v Německu zachránilo stoleté zabezpečovací zařízení stavědla ve Frankfurtu nad Odrou. Ve Stendalu bychom zase našli jedinečnou sbírku 22 zvonkových zařízení (tzv. číňanů). A péče o kolejová vozidla? Její výsledek nejlépe oceňuje laická i odborná veřejnost.
Jinou částí zájmové činnosti je zpracovávání historie železnic a vytváření mezinárodní sbírky vybrané dokumentace (předpisy atd.) či, podle francouzského návrhu, sestavení sbírky o architektuře a konfiguraci stanic. Zemský svaz FISAIC ČD hodlá prosazovat zpracování atlasu historických kolejových vozidel. K historii dráhy jsou u nás dlouhodobě známé poutavé články a knihy kolegy Pavla Schreiera, který je také spolupracovníkem Železničáře.
Modelová železnice představuje asi nejrozsáhlejší oblast zájmové činnosti této TK. Týdeník ČD informoval o řadě mezinárodních akcí organizovaných zemskými svazy. Zatímco v Německu je tato zájmová činnost železničářů zařazena pod zemský svaz FISAIC od roku 1994, u nás skupina vznikla v roce 2007. Samozřejmě, tradice zájmu o modelovou železnici trvají již desetiletí. Vytvoření jednotného evropského modulu pro kolejiště, za účinné podpory Francouzů, se stalo prvním krokem pro celoevropský rozvoj.
Jak při inauguraci zaznělo, první měření dokonalosti modulů se uskuteční letos ve francouzském městě Crail u příležitosti tamní národní výstavy. Němci tam vyšlou dva až tři moduly. U nás se pilně pracuje na šesti modulech, činní jsou kolegové v Chrudimi a Holicích. Inaugurace tedy nebyla pouhé předání „úřadu a papírů“, ale i diskuse a výměna názorů o současné problematice, protože zájmy jednotlivých zemí se odlišují. Jedno mají společné: zájem o problematiku nejen na národní, ale i mezinárodní úrovni FISAIC.
Prostředkem pro odborný růst členů se již tradičně staly tvůrčí tematicky zaměřené semináře nebo workshopy. Lze si jen přát, aby Roman Štěrba mohl své zkušenosti a zájmy našeho zemského svazu úspěšně rozvíjet a prosazovat na mezinárodní úrovni federace železničářů FISAIC.
(Autor článku Ivo Laníček je členem Zemského svazu FISAIC ČD.)
Na stavědle 15 v Děčíně (zleva): Dieter Koschmann, autor článku a Roman Štěrba.
Foto: Ing. JARMILA ŠMERHOVÁ