Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
Stavba Optimalizace traťového úseku Bystřice nad Olší–Mosty u Jablunkova st. hr. pokračuje v dalších neméně náročných etapách. Veřejnost o tom informovali po ukončení kontrolního dne ve čtvrtek 29. ledna zástupci investora a zhotovitele náměstek ředitele Ing. Oldřich Daňhel, stavební dozor Ing. Karel Veškrňa, systémový specialista Ing. Miroslav Dokoupil, všichni ze Stavební správy SŽDC Olomouc, a ředitel stavby Ing. Josef Mravec z OHL ŽS.
Připomeňme, že jde o koridorovou stavbu za pět miliard korun zahájenou v roce 2007, jejímž zhotovitelem je sdružení stavebních firem OHL ŽS (lídr), TCHAS a SUBTERRA. Investorem stavby je Stavební správa Olomouc SŽDC. Vloni byla ke zmíněné stavbě přiřazena stavba Ředitelství silnic a dálnic – Silnice 1/11 průtah Hrádkem za 750 mil. korun. Předpokládané ukončení v roce 2011 zůstává beze změny. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a prostředků Evropské unie. Spolufinancování z prostředků EU se předpokládá i u sousední stavby v úseku Bystřice–Český Těšín, která bude zahájena letos v březnu, potrvá tři roky a bude stát zhruba 3,2 mld. korun.
Jak uvedl ředitel stavby Josef Mravec, železniční a silniční stavba jsou natolik provázány stavebními objekty, že je nelze realizovat samostatně. Na železniční části je stále ve výstavbě tunelová část stavby, která skončí v roce 2010. Letos se bude pokračovat v traťovém úseku Jablunkov-Návsí–Mosty u Jablunkova, kde budou tři dlouhodobé výluky. První začala 25. ledna v traťové koleji (TK) č. 1 a skončí 18. června. Od 23. června bude vyloučena TK č. 2, která potrvá do 10. listopadu a od 10. listopadu do 11. prosince bude opět ve výluce TK č. 1.
Na první traťovou kolej se vrátíme kvůli vložení mostního provizoria přes řeku Olši, dodává ředitel stavby.
V rámci optimalizace dochází i ke změnám názvů stanic, v některých případech jsou i ve dvoujazyčném provedení. Cestující si již jistě všimli změny názvu stanice z Bystřice nad Olší na nový– Bystřice (Bystrzyca).
Stavební činnost samozřejmě zasáhne i žst. Jablunkov-Návsí. Přípravné práce zde probíhají už od ledna. Výlukově budou zahájeny v liché kolejové skupině od 2. března a potrvají do 18. června. Od 23. června do 5. října se bude pokračovat v sudé kolejové skupině.
Po skončení výlukových prací ve stanici Návsí, což bude také nový název stanice, se bude pokračovat v úseku mezi stanicemi Návsí a Bystřice, kde od 5. října do 11. prosince proběhne přeložení koleje č. 2. Kolej č. 1 se bude v tomto traťovém úseku překládat až po výstavbě přeložky místní obslužné komunikace. Tím vznikne prostor k realizaci přeložky koleje č. 1. Kromě těchto dlouhodobých výluk bude samozřejmě i celá řada krátkodobých lokálních výluk v délce do osmi hodin.
Pro cestující a občany budou tyto stavební práce znamenat určitá omezení pohybu ve stanicích, někdy i zpoždění vlaků. Vysoké nároky budou klást i na práci železničářů. Po dokončení ale bude situace stejná jako na dokončených koridorech.
U zmiňovaných železničních staveb jde o zásadní modernizaci železniční dopravní cesty, tedy kolejí, výhybek, přejezdů, zařízení sdělovací a zabezpečovací technologie a trakce. Stanice a zastávky získají nová nástupiště v bezbariérovém řešení s podchody a výtahy pro imobilní občany, prvky pro snadnější pohyb zrakově postižených cestujících. Významná jsou opatření v rámci ochrany životního prostředí, jako protihlukové stěny a protihluková okna.
V průběhu přípravy stavby rovněž proběhlo posuzování vlivu na životní prostředí EIA podle zákona se všemi dopady, protože stavba probíhá na hranici CHKO Beskydy. Kromě účastníků řízení byli na jednání i zástupci všech ekologických organizací – hnutí Duha, Dětí země, Beskydčanu atd. Výsledkem je mj. například výstavba dvou mostů pro migraci velkých savců, jako například medvěd hnědý, vlk šedý a rys ostrovid, a to o šířce dvacet metrů a výšce pět metrů v celkové hodnotě kolem 160 mil. korun.
Bývalá žst. Bystřice nad Olší změnila od základů nejen své vybavení, ale i název na Bystřice (Bystrzyca). | Přechodová lávka, kterou využívali občané z okolí železniční stanice Jablunkov-Návsí od roku 1960, patří již historii. V pondělí 9. února jej v rámci stavebních prací na koridoru demontovala firma RESA. Lávku nahradí prodloužení podchodu pod celým kolejištěm, na jehož výstavbě se finančně podílí i obec Návsí. |