Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ | |
V těchto dnech začal cestujícím na libereckém železničním nádraží sloužit prodloužený příjezdový podchod, který je součástí celkové rekonstrukce technicky nevyhovujícího příjezdového a odjezdového terminálu.
Po dokončení všech prací, které je plánované na září letošního roku, se výrazně zvýší bezpečnost a komfort cestujících. Investorem akce je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace – Stavební správa Praha, zhotovitelem akciová společnost Stavby silnic a železnic – závod Liberec.
Železniční stanice Liberec leží v km 160,359 jednokolejné trati Jaroměř–Liberec. Pro příchod cestujících k mimoúrovňovým nástupištím sloužily dva podchody – příjezdový v km 160,301 a odjezdový v km 160,383. Podchody vedoucí pod 10 staničními kolejemi, každý o délce 97 m, spojují výpravní budovu s „ostrovní“ budovou a ostrovními nástupišti. Předmětem stavby byla rekonstrukce nevyhovujícího technického stavu zmíněných podchodů v otevřené stavební jámě – rekonstrukce nefunkční rubové izolace a odvodnění, zřízení bezbariérového přístupu z příjezdového podchodu na nástupiště IV a V osobními samoobslužnými výtahy. S tím souvisela i výměna mrazuvzdorné dlažby a obkladů, vyspárování zdiva kleneb, nové osvětlení, kamerový a orientační systém doplněný pro usnadnění orientace nevidomých a slabozrakých hlasovými majáčky. Provedení rubových izolací vyžadovalo zásah do kolejí a nástupišť a podchycení zastřešení v nezbytném rozsahu.
Součástí stavby je i bezbariérové prodloužení příjezdového podchodu (28 m) s ukončením zastřešenou rampou (46 m) a napojením na nově rekonstruovanou komunikaci pro pěší (samostatná investice města Liberec) jako náhrada v minulosti snesené ocelové lávky pro pěší.
Obnovení přirozeného komunikačního propojení dvou městských částí umožní průchod pěších z ulice Nádražní do ulic Husitské a Cechovní a dále do sportovně kulturního centra města. Prodloužením příjezdového podchodu pod kolejemi č. 111, 113 a 115 a zřízením částečného oplocení železniční stanice k zabránění nežádoucímu přístupu do kolejiště dojde jak ke zvýšení bezpečnosti cestujících, tak k časovým úsporám veřejnosti. V rámci projektu bude provedeno oplocení kolejiště stanice, a tím, společně s provedeným prodloužením podchodu, bude umožněn průchod bez nežádoucích vstupů do kolejiště.
Zhotovitelem stavby včetně projektu se stala na základě výsledku veřejné obchodní soutěže firma SSŽ, a. s. Praha, závod Liberec. Vlastní realizace byla za vydatné pomoci města Liberec zahájena 1. října 2009 náročnými přeložkami a ochranou stávajících inženýrských sítí. S ohledem na posun termínu výstavby do nepříznivého ročního období a s ohledem na požadavek zprovoznění k termínu konání MS v klasickém lyžování (18. února 2009) bylo prodloužení příjezdového podchodu navrženo jako prefabrikovaná železobetonová rámová, resp. polorámová konstrukce s rozpětím 5 a 4 m.
Z důvodu požadavku na zachování provozu žst. a pohybu cestující veřejnosti bylo nutno při realizaci prací zachovat vždy provoz v jednom z podchodů včetně příslušné části informačního zařízení a byla možná výluka maximálně dvou nástupních hran podél vyloučených přilehlých kolejí. Stavba jako celek je naplánována s ukončením v září 2009 s předpokládanými celkovými investičními náklady ve výši 141 760 000 Kč.
Některé zajímavé technické údaje stavby libereckého podchodu: | |
zemní práce | 9340 m3 |
izolace | 4754 m2 |
rámová konstrukce podchodu | 447 m3 |
montáž svršku už. mat. T, S49 | 552 m |
výtahy | 2 ks |
zastřešení rampy podchodu | 250 m2 |