České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Bohumil Dvořák u reléového pultu právě staví vlakovou cestu pro jeden z pravidelných rychlíků, které stanicí projíždějí.
Foto: AUTOR


Okrouhlice s pěti výpravčími

Železniční stanice Okrouhlice leží takřka přesně v půlce traťového úseku Havlíčkův Brod–Světlá nad Sázavou, který řídí právě okrouhličtí výpravčí. Dříve šlo o „předjízdnou“ stanici před uzlem Havlíčkův Brod, která pomáhala Brodu hustý provoz filtrovat. Ale ani dnes, i přes slabší provoz, svůj význam neztrácí.

Kdysi do působnosti okrouhlické stanice náleželo i hradlo Havlíčkův Brod Perknov, kde je dnes již jen zastávka. V celé stanici pracovalo kolem dvaceti sedmi zaměstnanců. To bylo ještě v době traťového poloautobloku, ve stanici stavědel a staré „elektromechaniky“. V roce 1984 započala výstavba reléového zabezpečovacího zařízení a obousměrného autobloku. Stav zaměstnanců se postupně snižoval a dále redukoval až na dnešní stav pěti výpravčích, kteří se střídají ve dvanáctihodinových službách, říká na úvod zástupce přednostky Provozního obvodu ČD Havlíčkův Brod Josef Kaplan.

Výpravčí ve službě Bohumil Dvořák potvrzuje, že řada obyvatel, kterých má obec kolem šesti set, využívá regionální vlaky především směrem na Havlíčkův Brod. Oproti silniční dopravě je vlakové spojení do Brodu několikanásobně rychlejší, a tak lidé raději používají vlak než autobus. Ostatně i automobilem je tato cesta minimálně dvakrát delší než po železnici, proto denně odbavuji naše stálé zákazníky. Zastávám funkci nejen výpravčího, ale i osobního pokladníka, říká s úsměvem pan Dvořák.

Prozraďme na něj, že v Okrouhlici slouží již dvacátým prvním rokem a se stanicí je doslova srostlý. Díky tomu mě nepřekvapí časté změny počasí, které jsou na Vysočině běžné, zvláště v zimním období. Pokud zjistím, že se situace nachyluje k takovému stavu, že elektrické ohřevy nebudou stačit roztavit sníh ve výhybkách, musím včas povolat traťovou službu Správy dopravní cesty, aby nám ručně pomohla sníh odházet, dodává pan Dvořák závěrem.

MARTIN HARÁK