České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Držitelé soukromých vozů se radili

V plzeňském kongresovém centru hotelu Primavera se ve dnech 12. a 13. února uskutečnila každoroční členská schůze Sdružení držitelů a provozovatelů železničních vozů (SPV).

Několik desítek zástupců opraven, držitelů vozů a privátních dopravců (členem SPV je 28 provozovatelů a držitelů vozů) vyslechlo první jednací den nejzajímavější novinky zejména z oblasti legislativy související s provozem, údržbou, zkouškami a schvalováním železničních kolejových vozidel.

Ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym, kromě novinek na DÚ, představil v úvodu dvojici novelizovaných směrnic, týkajících se interoperability železnic Evropského společenství a bezpečnosti. Plyne z nich řada povinností držitelům vozů, mj. v certifikaci vozidel. Uvedl i několik novinek z prostředí Evropské komise a Evropské železniční agentury (ERA).

Postupy schvalování zahraničních vozidel a norma o vydávání osvědčení strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla v železničním systému Společenství (platná od 4. 12. 2009) byly obsahem přednášky vedoucího odboru kolejových vozidel Drážního úřadu Jiřího Hanuše. Řeč byla i o registrech kolejových vozidel, resp. stavu, jaký panuje k dnešnímu dni, a dále o vývoji a zkouškách umělohmotných brzdových špalíků, které by svým zavedením mohly výrazně snížit hladinu hluku, o což rovněž ES usiluje. V současnosti se podle Ing. Hanuše zkouší kompozitové „K-špalky“ a „LL-špalky“ v soupravě 20 výsypných vozů Falls (v počtu 7 LL a 13 GG) v relaci Kladno–Třinec. Zatím mají najeto asi 40 tisíc km a po sjetí na minimální možnou tloušťku proběhne zhruba v červenci ve spolupráci s VÚKV vyhodnocení.

Snižováním hluku nákladních vozů se zabýval i generální ředitel VUZ Antonín Blažek, který přinesl několik poznatků z praktických hlukových zkoušek probíhajících na zkušebním okruhu. Dotazy na ředitele DÚ se týkaly možnosti schválení umělohmotných špalků do roku 2011. Zástupci SPV vyslovili naději, že ke zpřísnění hlukových norem hned tak nedojde, protože by to mj. dále zhoršilo konkurenceschopnost železniční dopravy.

Přepravy nebezpečných věcí po železnici a hlavní změny řádu RID 2009 z pohledu držitelů cisternových vozů si ve své přednášce vzal jako téma Vladimír Hájek z Drážního úřadu. Další řečník, Marek Neustadt ze SŽDC, spolu s jedním z tvůrců Jiřím Janštou představili nový informační systém pro držitele vozů vyvinutý ve společnosti OLTIS Olomouc.

Ještě před neformálními večerními rozhovory informoval Josef Šena, viceprezident SPV, o nejvýraznější personální změně v čele Sdružení. Po dlouholetém aktivním působení odchází sekretář Ing. Manfred Schubert. SPV ocenilo jeho mimořádný přínos poděkováním a také věcnými dary.

Rozhodně hodnotím plzeňské jednání SPV jako užitečnou příležitost k setkání, řekl nám po skončení oficiální části schůze ředitel VUZ Antonín Blažek. Vzhledem k tomu, že se jedná o provozovatele drážních vozidel a nákladních vozů, myslím, že je třeba mluvit o problematice norem, zkoušení a posuzování vozidel, abychom vzájemně byli všichni informováni a hlavně aby provozovatelé věděli, co je čeká. Aby se na změny mohli připravit, protože nevědomost může způsobit určité dodatečné problémy, zdražení celého procesu a tím i snížení konkurenceschopnosti celé železnice. Jsme tu i od toho, abychom držitelům a provozovatelům pomohli a ukázali jim správné postupy a tím se vyvarovali zbytečných nákladů, řekl Ing. Blažek a ocenil i zpětnou vazbu, kterou od držitelů a provozovatelů vozů mají.

Konkurenceschopnost železniční nákladní přepravy na dopravním trhu, tlak silniční lobby, bezpečnost provozu nebo také názory na možnosti společně čelit krizi se objevily v příspěvcích dalších řečníků i v kuloárech.

Schubertův nástupce, ředitel SPV Martin Vošta, jenž oficiální část jednání moderoval, upozornil na důležitost dopravní politiky ČR: V zájmu nás všech je, aby se některé věci vozily po železnici. Samozřejmě ne vždy to jde, ale je úkolem právě dopravní politiky státu srovnat podmínky pro železniční dopravu a umožnit transparentní konkurenci se silniční dopravou. SPV sdružuje řadu držitelů železničních nákladních vozů určených pro mezinárodní přepravy. Sdružení se svým členům snaží zprostředkovat železniční informace jak ze zahraničí, tak i z domova, vysvětlil Ing. Vošta.

V rámci České republiky je situace jednodušší. Trh je poměrně malý a naši členové získávají informace přímo od úřadů a institucí. Z pohledu zahraničí je to složité, technická i administrativní nejednotnost je základním problémem. Proto je jedním z hlavních evropských cílů nejen SPV, ale i podobných evropských institucí, sjednotit podmínky na železnici. Ať už je nazýváme interoperabilita nebo technická jednotnost, s níž přišla UIC už někdy před 100 lety. Dnes je interoperabilita vynucována Evropskou komisí pomocí řady zákonů a předpisů. Věřím, že když bude většina podmínek jednotných ve všech státech Unie, přinese to usnadnění fungování železničního sektoru a bude to výhodné zejména pro zákazníka a potažmo celou společnost, uvedl ve svém vystoupení.

Druhý den pokračovala členská schůze interním zasedáním SPV, na němž byli potvrzeni ve funkci Pavel Škarabela jako prezident SPV a Josef Šena jako viceprezident SPV.

MARTIN NAVRÁTIL


Nákladní vozy, včetně privátních, jsou v provozu i v údržbě schvalovány s ohledem na desítky závazných norem. Některé z nich mohou i snižovat konkurenceschopnost železniční dopravy.
Foto: AUTOR