České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Provoz zkomplikoval jen spadlý jasan zasahující do jízdního profilu
Zima dosud vlídná

V Ostravě a Českém Těšíně napadlo po kotníky sněhu. S blížícími se vrcholky Beskyd kupodivu sněhu ubývalo, takže v Mostech u Jablunkova v podhůří Beskyd nebylo po čerstvé nadílce ani památky.

V kolejišti stanice zrovna končila parta traťových dělníků pod vedením mistra tratí Zdeňka Majora s pravidelnou údržbou na jablunkovském zhlaví před přestávkou na svačinu. Montér tratí Rudolf Andoč a zámečník kolejových konstrukcí Radomír Hrankay právě dotahovali spojkové srdcovkové šrouby. Nedaleko nich končili s výměnou svěrek a utahováním svěrkových šroubů montéři tratí Jan Byrtus a Oldřich Kantor. Všichni z TO Jablunkov SDC Ostrava, SŽDC, s. o.

Letos je zima z hlediska odklízení sněhu z výhybek poměrně vlídná. Nasněžilo prakticky až o víkendu v polovině ledna. Nastoupili jsme v Jablunkově-Návsí na mimořádnou směnu v neděli 18. ledna na denní a v noci, když už napadlo kolem třiceti centimetrů. Tady v Mostech zajišťuje úklid sněhu soukromá firma, informoval mistr tratí Zdeněk Major a zavzpomínal na kalamitní situace v zimě před čtyřmi lety, kdy zde nebyla nouze o metrové závěje a sníh ležel na trati od října do poloviny března. O zimních podmínkách by mohl dlouho vyprávět. U traťovky začínal jako učeň před 37 lety v Polomu v kovárně, pak dělal u kovářské čety, poté mistra v Hladkých Životicích a od roku 1983 je na Jablunkovsku. Ani v jeho partě nejsou žádní nováčci – Rudolf Andoč má za sebou u traťovky osmnáct let, Radomír Hrankay sedmnáct, Oldřich Kantor deset a Jan Byrus osm let.

Určitě nastává problém, když se sníh dostane nad temeno kolejnice, což je kolem dvou desítek centimetrů. Úklid větších přívalů sněhu máme zajištěn u firmy Toramos velmi pohotovým systémem avizování, informoval později na základně v Jablunkově-Návsí vedoucí provozního střediska Stanislav Szmek a pochvaloval si, že se letos v celém udržovaném úseku zatím neobjevil jediný případ lomu kolejnice. Byť je to určitá mimořádnost, přičítá to i pravidelné údržbě, kdy byly na potřebných místech vyměněny kolejnicové pásy včetně pryžových podložek mezi patou kolejnice a podkladnicemi.

Po nedávné oblevě ale provoz zkomplikoval rozsochatý jasan. Vyvrátil se i s kořeny v Bocanovicích. Naštěstí se kmenem opřel o svah a větvemi o napínací lano troleje. Nicméně zasahoval do profilu. Strojvedoucí, který jel s ranním pantografem po vedlejší koleji, si toho včas všiml, stáhl sběrač a vše nahlásil v Jablunkově-Návsí. Stalo se to 22. ledna sedm minut po čtvrté. Následovalo zastavení provozu, odstranění překážky a oprava četou Opravny trakčního vedení Správy elektrotechniky a energetiky SDC Ostrava. Po sedmé byl zahájen provoz v jedné koleji a o půl hodiny později ve druhé.

IVAN SKULINA

Mistr tratí Zdeněk Major (vlevo), montér tratí Rudolf Andoč a zámečník kolejových konstrukcí Radomír Hrankay (v popředí).

Montéři tratí Jan Byrtus a Oldřich Kantor

Foto: AUTOR (2x)